Korter leven in Overschie door sneller rijden op A13

De levensverwachting van inwoners van de Rotterdamse wijk Overschie daalt met twintig dagen door de hogere uitstoot van uitlaatgassen en roetdeeltjes van verkeer op snelweg A13 na een verhoging van de maximumsnelheid. Dat blijkt uit metingen van de Milieudienst Rijnmond (DCMR).

Auto’s mogen sinds juli vorig jaar op de A13 honderd kilometer per uur rijden in plaats van tachtig. Dat heeft een negatief effect op de kwaliteit van de leefomgeving en de gezondheid van de bewoners in de buurt van de A13, schrijven de onderzoekers.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu, VVD) was uitgegaan van iets meer vervuiling door de hogere snelheid maar dacht dat die zou meevallen omdat auto’s ook schoner worden. Dat blijkt niet zo te zijn.

De concentratie stikstofdioxide nam op andere meetpunten in Rotterdam het afgelopen jaar af. In Overschie nam het boven verwachting toe.

De gemeente Rotterdam, Milieudefensie en bewoners vinden dat het ministerie met de snelheidsverhoging te weinig rekening heeft gehouden met de omwonenden. Zij spanden een rechtszaak aan om de maximumsnelheid terug te draaien naar tachtig. Die zaak dient morgen in Rotterdam.

Arno Bonte, fractievoorzitter van GroenLinks in Rotterdam, noemt minister Schultz alvast „persoonlijk aansprakelijk voor de gezondheidsschade”.