Herald Tribune heet voortaan International New York Times

In de hoop op meer digitale abonnees verandert de International Herald Tribune vandaag zijn naam.

Laatste Herald Tribune, gisteren

Na 46 jaar lang gedrukt te zijn als International Herald Tribune, verschijnt de krant vandaag voor het eerst onder de nieuwe naam International New York Times. „In de digitale wereld – en dat is waar we willen groeien, is de New York Times een sterkere merknaam. We geloven dat wij één wereldwijd mediamerk moeten hebben om lezers en adverteerders te trekken”, zegt uitgever Stephen Dunbar-Johnson hierover in een interview met Der Spiegel.

De krant, bedoeld voor Engelstalige en Amerikaanse expats maar gelezen door een breed internationaal publiek, moet vooral digitaal groeien. De IHT heeft momenteel een kleine 70.000 digitale abonnees. Dat is 10 procent van alle digitale abonnementen van de kranten van New York Times Company.

De New York Times heeft een aandeel in de krant sinds 1991 en is volledig eigenaar vanaf 2003.

De naamswijziging past in de lijn van de eigenaar, die de laatste jaren het merk New York Times probeert te verstevigen door onder meer verlieslijdende media te verkopen, zoals The Boston Globe in augustus dit jaar en website About.com eind 2012.

De International New York Times heeft een intellectueel karakter. Oud- hoofdredacteur Alison Smale zei in een interview dat de inhoud van de krant ‘als een gespreksmenu voor een internationaal dinerfeestje’ zou moeten zijn. De bekendste journaliste bij het dagblad is moderedacteur Suzy Menkes.

De laatste jaren schommelt de oplage van de krant rond 225.000. De helft daarvan wordt verkocht in Europa. Rond de eeuwwisseling lag de oplage nog op 265.000. Of de krant zelf winst maakt is onbekend: de getallen worden verwerkt in de financiële resultaten van de New York Times.

Bij het medium, opgericht in 1887, werken zo’n tweehonderd journalisten, van wie de meesten in Parijs. Daarnaast wordt de krant bewerkt vanuit Hongkong, Londen en New York en zijn er 125 nieuwsbureaus.

In de populaire cultuur is de krant vooral beroemd uit de nouvelle-vague film À bout de souffle van Jean-Luc Godard uit 1960. Hierin verkoopt actrice Jean Seberg de krant in de straten van Parijs.

De naamswijziging van The International Herald Tribune is niet voor het eerst in zijn geschiedenis: dit gebeurde drie keer eerder.