Google wordt Facebook, en andersom

Je foto in een advertentie: straks op Google+ // En op Facebook is niemand meer onvindbaar

Redacteur Technologie

Facebook en Google, de twee grootste internetbedrijven ter wereld, beginnen wel erg veel op elkaar te lijken. De zoekmachine wordt meer sociaal, het sociale netwerk gaat meer doorzoeken. Het gemeenschappelijke doel: meer advertenties verkopen.

De meeste internetters zullen ’m afgelopen weekeinde al zijn tegengekomen: een blauwe waarschuwing bovenaan de Google-site. Het bedrijf kondigt een ‘update van de Servicevoorwaarden’ aan. Google wil je persoonlijke aanbevelingen aan andere internetters tonen. Wie een item op Google een ‘+1’ heeft gegeven (een variant op Facebooks likeknop) geeft Google het recht om zijn naam en foto te gebruiken in advertenties. Tenzij je die functie uitschakelt.

Wat niet in de toelichting staat, is waarom Google met zijn gebruikers wil pronken. Het verdient tot nu toe vooral geld met advertenties bij de zoekmachine, die aanbieders in contact brengt met kopers van een specifiek product. Maar advertenties met een sociaal tintje werken ook: Facebook (1,1 miljard gebruikers) verdiende daar vorig jaar 5 miljard dollar mee – dit jaar vermoedelijk veel meer. De nieuwe voorwaarden stellen Google in staat ‘sociale advertenties’ te tonen in heel zijn netwerk.

Google+ (Googles sociale netwerk met een half miljard gebruikers) krijgt meer trekjes van Facebook, dat al persoonlijke aanbevelingen gebruikt voor advertenties. Het idee is dat consumenten sneller geneigd zijn iets te kopen als het wordt aangeprezen door vrienden. Foto’s zijn daarbij belangrijk: een vertrouwd gezicht is een klassieke marketingtruc. Daarom moeten we de groenten van Hak hebben, of laten we ons een Zwitserlevenpensioen aanpraten.

Instagram kleunde mis

Maar commercieel hergebruik van andermans beeldmateriaal ligt gevoelig. Instagram (eigendom van Facebook) kleunde mis met het gebruik van kiekjes in advertenties. En ook Facebook zelf sneed zich in de vingers toen het foto’s van gebruikers bij sponsored stories (gesponsorde verslagen) ging tonen, zonder de mogelijkheid te bieden die functie uit te schakelen. Een rechtszaak en 20 miljoen dollar schadevergoeding aan boze klanten waren het gevolg.

Facebook schrapte afgelopen zomer de term Sponsored Stories, maar blijft wel advertenties publiceren op basis van je voorkeuren. Het beestje wordt nu bij zijn naam genoemd en heet nu ‘ads with social context’.

Terwijl Google meer de sociale kant opgaat om adverteerders te lokken, wil Facebook juist betere zoekfunctionaliteit bieden. Dat moet de interactiviteit tussen gebruikers vergroten en biedt nieuwe kansen om advertenties te verkopen.

Afgelopen week veranderde Facebook daarvoor zijn privacyvoorwaarden: er komt een einde aan de mogelijkheid om je profiel onvindbaar te maken in het zoekvenster. Volgens de uitleg van Facebook is dat een „verwarrende” instelling, uit de begindagen van het netwerk.

Zoals de documentaire Terms and conditions may apply (warm aanbevolen) constateert: privacyvoorwaarden zijn er niet om je privacy te beschermen, maar juist te beperken. Want via de nieuwe zoekmachine van Facebook, Graph Search, kan straks iedereen je profiel vinden. Twee weken geleden kondigde Facebook ook al aan dat het al je gegevens – ook stokoude commentaren en berichten – doorzoekbaar maakt. Tot nu toe lagen je online jeugdzondes ergens diep in je timeline begraven, straks zijn ze met een zoekopdracht te vinden. Een mooie aanleiding je Facebook-verleden snel en grondig op te schonen.