‘Harder rijden op A13 schadelijk voor gezondheid’

Sinds 1 juli vorig jaar mogen automobilisten op de A13 bij het Rotterdamse Overschie 100 in plaats van 80. Foto ANP/ Robin Utrecht

De levensverwachting van inwoners van de Rotterdamse wijk Overschie daalt met twintig dagen door de hogere uitstoot van uitlaatgassen en roetdeeltjes van verkeer op de A13 na een verhoging van de maximumsnelheid. Dat blijkt uit metingen van de Dienst Centraal Milieubeheer, meldt Trouw vandaag.

“De mensen die het dichtst bij de weg wonen, betalen daarvoor de prijs met een verhoogde kans op longemfyseem, kanker of beroertes”, zegt campagneleider verkeer bij Milieudefensie Ivo Stumpe in de krant.

Sinds verhoging uitstoot 2,5 keer hoger dan voorzien

Sinds auto’s vanaf 1 juli vorig jaar op de A13 honderd in plaats van tachtig kilometer per uur mogen rijden, is de stijging van uitstoot van stikstofdioxide 2,5 keer hoger dan voorzien in berekeningen van minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD), concluderen de onderzoekers.

Schultz zou ervan uit zijn gegaan dat de hogere snelheid voor iets meer vervuiling zou zorgen, maar dat die toename lager zou zijn dan de verwachte afname van vervuiling dankzij schonere auto’s. Dat is niet het geval zeggen de onderzoekers.

Concentratie andere meetstations afgenomen

Overigens nam op alle andere meetstations in Rotterdam de concentratie stikstofdioxide het afgelopen jaar af, maar bij Overschie nam het flink boven verwachting toe. Stumpe denkt echter dat een verhoging van de maximumsnelheid ook elders schadelijk is voor de volksgezondheid.

De gemeente Rotterdam, Milieudefensie en bewoners vinden dat het ministerie met het verhogen van de maximumsnelheid te weinig rekening heeft gehouden met de gezondheid van omwonenden. Zij spanden een rechtszaak aan om de maximumsnelheid terug te draaien naar tachtig. Die zaak dient morgen in Rotterdam. (Novum)