Veerdienstenoorlog beslecht: veerdienst Terschelling weer monopolie

Veerboot Rederij Doeksen vaart weg. Foto ANP-Paul Neuray

Aan de aanlegsteiger van Terschelling is geen plek meer voor de Eigen Veerdienst Terschelling. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Rederij Doeksen/TSM, die een contract heeft met de overheid om het hele jaar door veerboten te laten varen naar het Waddeneiland, is de enige rederij die de veerdienst nog mag aanbieden. De markt voor veerdiensten tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling zou te klein zijn voor twee aanbieders. EVT gold als prijsvechter die Rederij Doeksen de afgelopen jaren in de marge drong.

“Ingrijpend besluit” was nodig voor continuïteit veerverbinding

Mansveld heeft het in haar Kamerbrief over “een ingrijpend besluit”, dat toch nodig was om de “continuïteit van de veilige, betrouwbare, ongestoorde” veerverbindingen tussen vasteland en de eilanden te garanderen.

“Het is gebleken dat de markt te dun is voor twee partijen op deze route, wanneer ook onrendabele publieke diensten moeten worden uitgevoerd. Dit was juist ook het uitgangspunt voor de invoering van een concessiestelsel. Het is nooit de bedoeling geweest dat het medegebruik de openbare diensten zou kunnen uithollen. En daar is nu dus wel sprake van.”

Doeksen dreigde door de problemen een versoberde winterdienstregeling in te moeten voeren. Dit zou volgens Mansveld hebben geleid tot ‘maatschappelijke onrust’ op de eilanden. Veel eilanders gebruiken de veerdienst voor hun werk of voor school.

EVT overweegt juridische stappen

De directeur van EVT Erwin Rob liet aan politiek verslaggever Frits Wester weten dat hij juridische stappen overweegt:

Twitter avatar fritswester frits wester Directeur Erwin Rob van #EVT noemde de Kamerbrief van Mansveld ,,heftig”. Hij gaat bekijken welke juridische stappen zijn bedrijf kan nemen