Ook Google wil met zijn gebruikers pronken

Google en Facebook verruimen hun privacyregels. Google wil je foto tonen bij advertenties, Facebook wil iedereen vinden.

Google wil adverteerders lokken

De meeste internetters zullen haar afgelopen weekeinde al zijn tegengekomen: een blauwe waarschuwing bovenaan de Google-site. Het internetbedrijf kondigt een ‘update van de Servicevoorwaarden’ aan. Google wil je persoonlijke aanbevelingen aan andere internetters tonen.

Wie een item op Google een ‘+1’ heeft gegeven (variant op de Facebooks like-knop) geeft Google het recht om zijn naam en foto te gebruiken in advertenties. Tenzij je die functie uitschakelt. Google kondigt de privacyvoorwaarden een maand van tevoren aan, in Jip- en Janneke-taal: „We weten dat dit droge kost is, maar het is nou eenmaal belangrijk.”

Wat niet in de toelichting staat is waarom Google met zijn gebruikers wil pronken. Google verdient tot nu toe hoofdzakelijk geld met advertenties bij de zoekmachine, die aanbieders in contact brengt met kopers van een specifiek product. Maar advertenties met een sociaal tintje werken ook: Facebook (1,1 miljard gebruikers) verdiende daar vorig jaar al 5 miljard dollar mee – dit jaar nog veel meer.

Google+ (half miljard gebruikers) krijgt meer trekjes van Facebook, dat al persoonlijke aanbevelingen gebruikt voor advertenties. Het idee is dat consumenten sneller geneigd zijn iets te kopen als het aangeprezen wordt door hun vrienden.

Facebook sneed zich overigens flink in de vingers toen het foto’s van gebruikers bij sponsored stories ging tonen, zonder de mogelijkheid te bieden die functie uit te schakelen. Een rechtszaak en 20 miljoen dollar schadevergoeding waren het gevolg.

Terwijl Google meer de sociale kant opgaat om adverteerders te lokken, wil Facebook juist betere zoekfunctionaliteit bieden. Dat moet de interactiviteit tussen gebruikers vergroten en biedt nieuwe advertentiekansen.

Afgelopen week veranderde Facebook daarvoor zijn privacyvoorwaarden: er komt een einde aan de mogelijkheid om je profiel onvindbaar te maken in het zoekvenster. Volgens de uitleg van Facebook is dat een „verwarrende” instelling, uit de begindagen van het netwerk.

Zoals de documentaire Terms and conditions may apply (warm aanbevolen, via Uitzending gemist) constateert: privacyvoorwaarden zijn er niet om je privacy te beschermen, maar juist te beperken.

Want via de nieuwe zoekmachine van Facebook, Graph Search, kan straks iedereen je profiel vinden. Twee weken geleden kondigde Facebook ook al aan dat het al je gegevens – ook stokoude commentaren en berichten – doorzoekbaar maakt. Een goede aanleiding om je online verleden snel en grondig op te schonen.

    • Marc Hijink