Nieuw album Paul McCartney - de eerste recensies op een rij

Paul McCartney tijdens een verrassingsoptreden op Times Square in New York, afgelopen donderdag. AFP/Getty Images/ Kevin Mazur

Het album staat al een paar dagen op Spotify, maar na zes jaar is het vandaag officieel zover: de nieuwe plaat van Paul McCartney, New, is uit. En de critici lijken het overwegend eens: de 71-jarige ex-Beatle is er weer in geslaagd een goed - of op zijn minst degelijk - album te maken.

Het nieuwe album:

NRC-journalist Hester Carvalho noemt New, waarvoor McCartney samenwerkte met producers Mark Ronson, Paul Epworth, Ethan Johns en Giles Martin, een “ambitieus album”. Ze geeft de plaat drie sterren.

“Er staan soepele liedjes op met akoestische gitaar, zoals Everybody Out There, en de cd opent met rocknummer Save Us. In Early Days vecht hij tegen het stereotype van hemzelf als de ‘softe’ Beatle: ‘Now everybody seems to have their own opinion/ Who did this and who did that’. Er zijn een aantal uitschieters, zoals de opklimmende waanzin in het mooie Looking At Her. In andere gevallen was het ‘idee’ beter dan het liedje zelf. New laat een gretige Paul McCartney horen. Soms te gretig.”

De Britse krant The Telegraph geeft McCartney vijf sterren voor zijn jongste prestatie, en ziet de cd als bewijs dat het talent van de muzikant tijdloos is.

In calling his 16th solo album New, Paul McCartney is celebrating his fresh attitude rather than a change of musical direction. Though they’re produced by men young enough to be his sons, these 12 songs are vintage Macca: jaunty, melodic and occasionally whimsical with underlying twists of lyrical anger.

McCartney als de tragische oom die wil bewijzen dat hij nog meekan

The Guardian toont zich gematigd enthousiast, en geeft McCartney drie op vijf sterren. De muzikant klinkt volgens de krant af en toe te geforceerd, zoals in het nummer Everybody Out There, dat doet denken aan een “tragische oom” die van tafel opspringt om te laten zien dat hij het dansje van Gangnam Style onder de knie heeft. Maar de recensent is ook vol lof over andere nummers.

Appreciate is fantastic, a nagging, circular, Beta Band-like groove decorated with a guitar solo you’d describe as surprisingly angular and avant-garde if you’d forgotten the way McCartney played guitar on the Beatles’ Good Morning Good Morning. Early Days is even better.”

De grootste kritiek van muziekblad NME gaat over de “verschrikkelijke” naam van het album.

Still, if anyone has earned the right to stop being judged by his own superhuman body of work, surely it’s Paul McCartney. Don’t be misled by the title: ‘New’ is the sound of an old dog having fun with some old tricks.

De zanger mist iemand die is als hijzelf

Wat McCartney volgens The Guardian het meeste mist is een gelijke, die hem kan helpen de slechte nummers van de goede te scheiden.

It’s not a bad album, but it could have been better with a firmer editorial hand. But who’s going to offer one of those to Paul McCartney? Who’s going to, figuratively speaking, offer a mocking burst of the Hokey Cokey to a man who’s officially the most successful composer and recording artist of all time? Clearly none of the extremely talented producers on New. It’s a shame, but perhaps therein lies the paradox of Paul McCartney’s latter-day career. The one thing he really needs is the one thing that he can’t have, because it doesn’t exist: an equal.

Wat McCartney niet mist, is een strakke promotiecampagne. Vorige week hield hij in New York twee verrassingsoptredens, waarvan een op Times Square. Nadat hij het concert kort van te voren op Twitter had aangekondigd, stroomde het plein binnen de kortste keren vol. Bekijk hieronder een filmpje van het optreden.

    • Laura Klompenhouwer