Nieuw reclamespotje: zijn Israëlische Bert en Ernie nu homo of niet?

Sheka en Teka, de 'Israëlische Bert en Ernie', met de baby uit het nieuwste reclamespotje. Foto AP / Yossi Weiss

Ze figureren al meer dan tien jaar in reclamespotjes van het Israëlische staatsbedrijf Israel Electric Corp: de poppen Sheka en Teka, zeg maar de Israëlische versie van Bert en Ernie. Over de geaardheid van het koppel wordt al die tijd al gespeculeerd. Een nieuw spotje heeft de discussie weer doen oplaaien.

In onderstaand filmpje (helaas alleen beschikbaar in het Hebreeuws, maar het gaat om de beelden) zien we Sheka en Teka in een huiskamer als de camera plotseling op een roze babypop wordt gericht. Vervolgens komt er een flashback naar het ziekenhuis, waar we de baby zien zuigen op een fopspeen. Teka feliciteert Sheka met de geboorte van zijn kind. Wie de moeder is blijft onduidelijk. Later in het filmpje zitten Sheka en Teka samen met de baby op een bankje in het park.

Het is niet voor het eerst dat er in Israël, dat bekend staat als één van ‘s wereld meest progressieve landen als het gaat om homorechten, debat ontstaat over de geaardheid van Sheka en Teka, weet persbureau AP. In andere spotjes zagen we het duo al een boottochtje over de Dode Zee maken en samen in pyjama door een huis lopen. Aan de andere kant, in dat huis deelden de twee een kamer waarin twee eenpersoonsbedden stonden. Kortom, het mysterie bleef onopgehelderd.

Activisten hebben kritiek op boodschap spotje

Het nieuwste spotje van Israel Electric Corp. heeft tot rumoer in Israël geleid. Dvir Bar, een voorvechter van homorechten, vindt het niet kies van het bedrijf dat het onduidelijkheid laat blijven bestaan over de geaardheid van Sheka en Teka:

“Dit zou moeten doorwerken op het geweten van iedereen die aan deze campagne heeft meegewerkt, die thuiskomt en zichzelf de vraag stelt of hij of zij zijn kind wil laten opgroeien in een land waar een elektriciteitsbedrijf zegt: Verberg je geaardheid, wees niet trots.”

Israel Electric Corp. snapt de ophef niet en zegt dat Sheka en Teka “bezorgde Israëli’s vertegenwoordigen die bezorgd zijn om de luchtkwaliteit en hun leefomgeving”. De geboren baby in de nieuwste commercial “representeert de nieuwe generatie Israëli’s”, aldus Oren Helman van het bedrijf. “Er zitten geen hints of dubbelzinnigheden in”.

‘Sheka en Teka zijn al jarenlang homo’

De nationale homorechtenbeweging LGBT vindt de ophef onder bepaalde activisten ook wat overdreven. Woordvoerder Gil Kol gaf tegenover AP misschien wel de leukste reactie op de ophef:

“Sheka en Teka vertegenwoordigen Israeli Electric Corp. al jaren en zijn al jarenlang homo. Het hebben van kinderen en het uitbreiden van je gezin lijkt ons een natuurlijke stap in de ontwikkeling van hun verhaal. Dit representeert aardig goed wat er op dit moment in de LGBT-gemeenschap in Israël gebeurt.”

    • Pim van den Dool