Idee soms beter dan het liedje

Ex-Beatle Paul McCartney (71) heeft inmiddels acht kleinkinderen. In een interview zei hij: „In het echte leven ben ik opa. Maar in mijn muziek hoef ik geen opa te zijn. Muziek maakt de ziel vrij.” En dat blijkt uit zijn maandag te verschijnen nieuwe cd, New, de eerste met eigen liedjes sinds Memory Almost Full (’07).

‘Nieuw’ is een belangrijk begrip voor Paul McCartney. Tijdens zijn carrière met The Beatles was hij het – en niet John Lennon, zoals het misverstand wil – die luisterde naar musique concrète en experimenteerde met tape-loops en opnametechnieken. Hij is fan van Kanye West en Radiohead, en moest zich inhouden om niet eigentijdse dance-beats uit te proberen: „Dan had Elvis Costello me waarschijnlijk gebeld, ‘Paul, wat maak je me nou?”

New is een ambitieus album. Om de verschillende soorten liedjes, en om de samenwerking met maar liefst vier jonge producers (waaronder Giles Martin, zoon van Beatles-producer George Martin). Op de cd staat in ieder geval één nummer dat de jonge Paul had gewaardeerd: Appreciate is een zwoel triphopnummer met krakende elektronica, waarbij McCartneys stem hypnotiseert. Er staat ook een nummer op dat de jonge Paul bekend was voorgekomen: de titelsong New, met het bekende huppelritme van Penny Lane (1967).

Er staan soepele liedjes op met akoestische gitaar, zoals Everybody Out There, en de cd opent met rocknummer Save Us. In Early Days vecht hij tegen het stereotype van hemzelf als de ‘softe’ Beatle: ‘Now everybody seems to have their own opinion/ Who did this and who did that’. Er zijn een aantal uitschieters, zoals de opklimmende waanzin in het mooie Looking At Her. In andere gevallen was het ‘idee’ beter dan het liedje zelf. New laat een gretige Paul McCartney horen. Soms te gretig.

Hester Carvalho