‘Fyra’ heet straks geen Fyra meer

Deze trein, die NS ook de naam Fyra gaf, wordt vaak verward met de 'echte' Fyra - het door problemen geplaagde treinstel op het traject naar België dat niet meer mag rijden voor de NS. Foto ANP / Koen van Weel

De treinen die nu nog onder de naam Fyra op het hogesnelheidstraject tussen Amsterdam en Breda rijden, heten straks geen Fyra meer. Dat bevestigt een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen vanavond aan persbureau Novum na een melding hierover in een nieuwsbrief aan panelleden van NS Hispeed.

Wat de nieuwe naam wordt en of er wel een nieuwe naam voor in de plaats komt, is nog niet bekend. De NS zit er al een tijd mee in de maag dat veel reizigers bij de naam Fyra vooral denken aan de door problemen geplaagde V250-treinen. Die treinen zouden tussen Amsterdam en Brussel op het hogesnelheidstraject rijden, maar mogen door de problemen niet langer rijden.

De treinen die nu op hetzelfde snelle traject rijden, maar alleen tussen Amsterdam en Breda, kregen dezelfde naam mee. Dat zijn echter andere treinen: TRAXX-locomotieven met intercityrijtuigen. Nu geen sprake meer is van een echt Fyratraject, omdat er geen V250-treinen meer naar Brussel mogen, kunnen ook deze treinen volgens de woordvoerder geen Fyra meer worden genoemd. Die krijgen dus nu een andere of geen naam.

‘NS Hispeed straks ook geen apart bedrijf meer

De woordvoerder verklaart verder dat ook NS Hispeed als zodanig ophoudt te bestaan:

“NS Hispeed is straks ook geen apart bedrijf meer, het wordt bij de NS geïntegreerd. Daar zijn we nu druk mee bezig. Het traject wordt dus gewoon een van onze trajecten en het is de vraag of die een aparte naam moet hebben.”

De V250-treinen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda werden in januari vanwege talloze gebreken uit de dienstregeling gehaald. Ze reden toen nog geen maand over het snelle spoor richting België. In juni besloot de NS definitief deze treinen van het traject te halen.

    • Anouk van Kampen