Omroep moet meer bijverdienen Meer reclame op tv, meer geld, meer wegzappers

De publieke omroep demonstreerde woensdag tegen 100 miljoen euro extra bezuinigingen. De Tweede Kamer sprak er gisteren over en stemt volgende week waarschijnlijk voor.

De politiek wil dat de omroep zelf voor meer inkomsten gaat zorgen. Dat kan volgens een rapport op twee manieren: meer reclame (zie links) en meer vergoedingen van kabelmaatschappijen (zie rechts). Beide opties zijn echter zeer onzeker.

Woensdag demonstreerden omroepmedewerkers en kijkers op het Malieveld in Den Haag tegen de extra bezuiniging van 100 miljoen euro op de publieke omroep. Foto David van Dam

Uitgerekend in de week dat de Tweede Kamer debatteert over de extra bezuinigingen op de mediabegroting, komt staatssecretaris Sander Dekker (Media, VVD) met een oplossing: gewoon meer reclame op de publieke zenders. Dan heeft de omroep die korting zo terugverdiend.

Dekker liet een rapport opstellen door adviesbureau BCG (kosten: 585.000 euro). Nu verdient de publieke omroep nog 210 miljoen euro per jaar aan reclame (op een jaarbudget van 858 miljoen euro, waarvan verder 571 miljoen belastinggeld en 78 miljoen andere inkomsten). In het rapport staat dat verruiming van de reclametijd binnen de huidige wettelijke grenzen 17 tot 21 miljoen euro extra per jaar oplevert. Nodig: 28 minuten meer reclame per dag per zender. Nu is dat zes minuten per uur. De commerciëlen doen elf minuten per uur. Van de Mediawet mag het en het is ook binnen de Europese richtlijn ERAM.

De publieke omroep weigert. In een brief aan de Kamer schrijft koepelorgaan NPO dat met dit plan het publieke belang ondergeschikt wordt gemaakt aan het commerciële belang. RTL en SBS en andere mediabedrijven zijn ook fel tegen dit plan, wegens de oneerlijke concurrentie. In een eigen tegenrapportje stelt RTL: „Verruiming van STER zendtijd leidt tot een onacceptabel marktverstorend effect.”

Simon Neefjes van reclamebureau TBWA\ NEBOKO: „Daar is zeker markt voor. Maar de bestaande blokken moet je niet langer maken. Dan jaag je de klanten weg. Op korte termijn zal de Ster meer geld verdienen, maar daarna dalen de inkomsten weer omdat de kijkcijfers dalen.”

Reclamemakelaar Ruud de Langen van mediabureau Mindshare: „Wij zouden het toejuichen, omdat nu de voorraad reclametijd snel uitverkocht raakt.” Volgens De Langen zit er echter geen rek meer in de huidige blokken. Programma-onderbrekende reclames zijn de oplossing.

Het BCG-rapport geeft hem gelijk. De commerciële zenders hebben allang uitgevonden: als je de reclameblokken middenin de programma’s zet, zappen de mensen niet weg. Want die willen hun programma uitzien. Zo kun je meer reclame in een uur kwijt zonder wegzappers. Volgens de ERAM mag het (alleen niet tijdens kerkdiensten), de Mediawet moet wel worden aangepast, maar dan stromen volgens de BCG de extra miljoenen binnen: 33 tot 65 miljoen euro meer per jaar.

Probleem: de publieke omroep verliest nog sterker zijn ‘publieke’ karakter, en concurreert nog oneerlijker op de reclamemarkt. Ander probleem, zo bleek gisteren tijdens het Kamerdebat: voor Dekker en de Kamer gaat onderbrekende reclame te ver.