Londen biedt balletster kans

Matthew Golding gaat naar het Royal Ballet: ‘Nieuwe mensen ontmoeten is het belangrijkste.’ Foto Erwin Olaf

„Een sensationele danser, maar zó bescheiden. En een aardige knul.” Een ballettomane reaguurder slaat de spijker op zijn kop in reactie op het nieuws dat de Canadees Matthew Golding (28) vanaf februari 2014 de rangen van het prestigieuze Royal Ballet in Londen komt versterken.

Golding ís sensationeel, bescheiden en aardig. En zich bewust dat hij de kans om zich in Londen verder te ontwikkelen niet mag laten schieten. Golding: „Een danscarrière is kort, zeker als je als man geïnteresseerd bent in avondvullende, verhalende balletten. Het Royal Ballet biedt ander repertoire dan Het Nationale Ballet. Ik ben bijvoorbeeld fan van Kenneth MacMillans dramatische balletten.”

Het Nationale Ballet, waar Golding nu nog solist is, zal de winnaar van de twee belangrijkste Nederlandse dansprijzen missen. Met zijn partner en geliefde Anna Tsygankova kreeg hij de afgelopen vijf jaar regelmatig het publiek op de stoelen met zijn vurige stijl, indrukwekkende sprongtechniek en duizelingwekkende draaiseries. En dan zijn looks: balletliefhebbers spreken liefkozend over ‘Brad Pitt in tights’. Ofwel: Brad Pitt in een maillot.

Het is beslist niet uit ontevredenheid dat Golding vertrekt. Al eerder was hij gastsolist bij het Royal Ballet, waar hij danste met supersterren als Natalia Osipova. „Een grote verantwoordelijkheid. Je moet het partneren dan wel hélemaal in de vingers hebben.” Want op hun toewijding na, zegt Golding, is iedere ballerina anders, met een eigen stijl, energie en werkwijze. Hij verheugt zich ook op het werken met nieuwe mannelijke collega’s. „Dat is het denk ik het belangrijkste: nieuwe mensen ontmoeten. Ze geven je iets wat je nodig hebt om weer verder te kunnen, naar het volgende niveau.”

Veel hoger dan het Royal Ballet bestaat voor hem eigenlijk niet. En mogelijk biedt Londen ook een gunstig startpunt voor zijn ambities als filmacteur. „In Londen komen alle grote sterren op ieder gebied. Net als New York. Maar Londen voelt als thuis, net als Amsterdam.” Nu hij zijn glansrol in Don Quichot weer gaat dansen voelt hij hoezeer hij is gegroeid bij Het Nationale Ballet. Een beetje weemoedig is hij daarom wel. Maar hij kijkt ook uit naar de voorstelling. „Het leukste? De zelfmoordscène natuurlijk!”

Het Nationale Ballet met Don Quichot, 12/10 t/m 3/11, Amsterdam. Golding danst 12, 15 en 18/10.

    • Francine van der Wiel