Tijdelijke vlucht uit de realiteit

Afterparty’s zijn sinds de begindagen onlosmakelijk verbonden met de housecultuur. Door het gebruik van drugs als xtc en ghb kan de nacht eindeloos doorgaan.

Maandag bestaat niet. Zo heette een van de afterparty’s die het Amsterdamse collectief GZG (Gasten Zonder Grenzen) de afgelopen jaren organiseerde. Het credo op de flyer: ‘In het weekend een vent, maandagmorgen absent’. GZG had een reputatie opgebouwd met afterparty’s, die werden georganiseerd na reguliere clubavonden. Als de laatste plaat was gedraaid, wilden veel feestgangers nog wel even door. Dus organiseerde GZG afters op boten, in loodsen, onder bruggen, die tot een uur of twaalf ’s middags duurden. Compleet met ontbijt.

Afterparty’s zijn sinds de begindagen onlosmakelijk verbonden met de housecultuur. De drug xtc maakt mensen los en sociaal en geeft energie om een hele nacht in trance te dansen. Het is een tijdelijke vlucht uit de realiteit en het sprookje moet het liefst zo lang mogelijk duren. De muziek moet zo lang mogelijk doorgaan. Dus als er geen after ergens is georganiseerd, zegt er altijd wel iemand: we gaan naar mijn huis. De gordijnen gaan dicht, de laatste pillen worden gedeeld, de laatste jointjes gedraaid. En iemand zet een plaat op, al is het maar op YouTube. Daar zijn tal van afspeellijsten te vinden met afterplaten: diep en bedwelmend, met een iets lager tempo om nog even in trance te blijven.

De doorbraak van minimal begin deze eeuw betekende in feite dat aftermuziek ineens gedraaid werd tijdens de piekuren in de club (vanaf een uur of een). Het doordenderende tempo werd teruggeschroefd naar een funky huppeltje, waardoor er meer ruimte kwam voor melodie en vervreemdende effecten. Samen met minimal nam ook de populariteit van drugs als ghb en ketamine toe, vooral op afters. Ghb is een narcosemiddel, dat xtc-achtige tintelingen geeft en geilheid opwekt, maar moeilijk te doseren is. Gebruikers raken snel buiten bewustzijn. En ketamine heeft een dissociatief effect, waardoor gebruikers vaak de controle over hun motoriek kwijtraken.

De drugsexcessen of afterparty’s kregen commentaar in de muziek, zoals de track ‘RU OK’ van Ambivalent. Daarin zegt een vervormde stem over een kale beat met zeurderige synthesizertoon die in en uit het bewustzijn lijkt te gonzen: „Hey, are you ok? You might wanna sit down. It might help if you throw up. Come here sit down. You want some water? Here drink this. You’ll be fine. Here, put you shirt back on. How much did you take?

Afterparty’s zijn vooral sociale rituelen met een sterk saamhorigheidsgevoel: dansen, delen, kletsen en knuffelen. Sommige mensen slaan het feest over en staan vroeg op, speciaal om naar een after te gaan. Er is één uit de hand gelopen after van de Breakfast Club tijdens het Amsterdam Dance Event waarbij dat zeker is aan te raden. De Melkweg doet op zaterdag 19 oktober van zeven uur ’s ochtends tot vijf uur ’s avonds zijn deuren open voor een line-up die werkelijk om te likkebaarden is. „De freaks komen misschien ’s nachts naar buiten, maar de ware die-hard verschijnt ’s morgens op de dansvloer!” En ja, ook hier wordt ontbijt geserveerd.

    • Toon Beemsterboer