Wat sociale media en internetporno doen met tienermeisjes en -jongens

Foto EPA / Susanna Bates

In Amerika is 81 procent van de tienermeisjes actief op sociale netwerken. Dat is in combinatie met de porno die steeds gemakkelijker te vinden is verontrustend, stelt een lang artikel van Vanity Fair. Online staan likes en volgers gelijk aan status - en dat leidt tot een drastische verandering in hoe tieners over seks denken.

Eén verhaal is het niet; het stuk van journalist en schrijver Nancy Jo Sales is eerder een verzameling kleine reportages en interviews. Ze springt van het ene naar het andere voorbeeld, met als rode lijn hoe tienermeisjes (en -jongens) te maken hebben met, en reageren op, de invloed van onafgebroken online contact, waar alles snel en plat kan en porno altijd binnen een paar kliks beschikbaar is om de realiteitszin te verstoren.

Sprekend is deze uitspraak van Donna Freitas, die een jaar lang onderzoek deed op meerdere scholen:

“The reason for hooking up is less about pleasure and fun than performance and gossip — it’s being able to update [on social media] about it.”

En uit een gesprek dat Sales had met twee jonge meisjes:

“Social media is destroying our lives,” said the girl at the Grove.
“So why don’t you go off it?” I asked.
“Because then we would have no life,” said her friend.

Lees het hele verhaal van Nancy Jo Sales bij Vanity Fair (6.946 woorden, ongeveer 32 minuten leestijd).

    • Peter Zantingh