Spoorbeheerder ProRail schrapt 600 banen bij kantoorpersoneel

Spoorbedrijf ProRail moet miljoenen bezuinigen. Maar dan wel op het kantoorpersoneel. Volgens ProRail zal er niet extra op onderhoud worden bezuinigd.

ProRail gaat de komende twee jaar zeshonderd banen schrappen, 14 procent van het totale aantal arbeidsplaatsen. Dat heeft de spoorbeheerder gisteren bekend gemaakt. De reorganisatie is het gevolg van de bezuinigingen die de spoorbeheerder van het kabinet moet doorvoeren.

ProRail, in handen van de staat, heeft van het kabinet de opdracht gekregen om vanaf 2018 structureel 58 miljoen euro minder uit te geven. ProRail stelt dat er vooral bezuinigd gaat worden op kantoorpersoneel, en niet extra op onderhoud. Ook worden minder externe krachten ingehuurd.

Naast de bezuinigingen op het kantoorpersoneel zal het onderhoudsbudget van ProRail met 250 miljoen euro krimpen én moet de spoorbeheerder ook 110 miljoen euro minder uitgeven aan het hoofdrailnet.

In mei van dit jaar heeft ProRail bij cao-onderhandelingen afgesproken dat er tot 2017 geen gedwongen ontslagen zouden vallen bij eventuele reorganisaties. Een woordvoerder van ProRail zegt dat het bedrijf zijn best gaat doen om de afspraken na te leven. Volgens vakbond FNV Spoor zullen er geen gedwongen ontslagen vallen.

De banen bij ProRail moeten verdwijnen via natuurlijk verloop, het beëindigen van tijdelijke contracten én bemiddeling naar ander werk. Vanaf volgend jaar wil ProRail jaarlijks tweehonderd banen schrappen. Welke banen precies verdwijnen bij ProRail zal in de loop van 2014 duidelijk worden. Vorig jaar verdwenen er bij ProRail, waar op dit moment 4.200 mensen werken, ook al 225 arbeidsplaatsen.

De reorganisatie bij ProRail maakt deel uit van de kabinetsplannen om in totaal 2 miljard euro te bezuinigen op het spoor. Die plannen werden in februari van dit jaar gepresenteerd. Dit najaar moet bekend worden welke projecten worden geschrapt of uitgesteld.