Oorlog in Syrië gemixt met pandabeertjes

NowThis News denkt dat mobiel nieuws de toekomst heeft. Dus duren alle filmpjes slechts zes of vijftien seconden.

Foto Reuters

Is het mogelijk de oorlog in Syrië in vijftien seconden uit te leggen? Is een filmpje van zeven seconden genoeg om de toenadering tussen Iran en de VS te duiden? En kan één Instagram-foto de essentie van de Amerikaanse Shutdown weergeven?

NowThis News denkt van wel. Om het laatste nieuws te volgen, redeneert dit Amerikaanse medium, grijpen jongeren eerder naar hun smartphone dan naar de afstandsbediening. Dus gebruikt NowThis News geen dure tv-kanalen, maar de sociale media waarop tieners en twintigers actief op zijn, zoals Instagram, Facebook, Tumblr en Vine. Ook is het als app te downloaden. „Jongeren consumeren meer media dan ooit. Alleen geen traditionele media. Daarom is onze focus mobiel”, zegt Eason Jordan, general manager bij NowThis News en voormalig CNN-journalist.

Die focus op mobiel betekent dat de inhoud volledig op de vorm is toegesneden. Op het populaire Instagram bijvoorbeeld, kunnen filmpjes maximaal vijftien seconden duren. Dus als NowThis News politici interviewt (een ‘Instaview’) duurt dat vijftien seconden. Vine (de videodienst van Twitter) biedt gebruikers zelfs maar zes seconden per filmpje: net genoeg voor de nieuwslezers om één of twee zinnen te roepen, met als doel om kijkers te laten discussiëren.

Jordan vertelt over de selectiecriteria voor de videofilmpjes, waarvan er 20 per dag worden geproduceerd, door een team van 37 personen. „De meeste van onze werknemers zijn twintigers of dertigers en de ideeën komen van hen, en waar hun vrienden over praten. Het is belangrijk dat de filmpjes gedeeld worden op internet. Als we niet denken dat ze gedeeld zullen worden, produceren we ze niet.”

De ‘viral’ potentie van de filmpjes zorgt voor een soms merkwaardig nieuwsaanbod. Syrië naast een filmpje over pandabeertjes, een Pakistaanse aanslag naast een spelende Huskyhond. „Ja, we hebben ook lichte filmpjes”, zegt Jordan. „Maar we denken dat het publiek een mix wil. Zo krijgen de serieuzere onderwerpen ook veel bezoekers.”

De presentatie van het NowThis News is radicaal anders dan het traditionele televisienieuws. Geen futuristische studio’s en nieuwslezers in pak maar studentikoze twintigers die, gefilmd door een schokkerige smart-phone-camera, teksten uitspreken als „Remember those drunk statuses you posted at 3AM from McDonald’s? Well, Facebook might have given them to the government.”

Volgens Eason Jordan is dit noodzakelijk om de doelgroep te bereiken. „Onze mensen zijn casual en ze praten ook zo, ook als ze het hebben over serieuze onderwerpen. Dit zijn jonge mensen die het nieuws aan jonge mensen vertellen”, aldus Jordan.

Is het niet gevaarlijk om in te zetten op kanalen die jongeren met hun grilligheid ook zo weer links kunnen laten liggen? „We zetten in op de mobiele markt in zijn geheel, niet per se op één medium daarbinnen. We zijn erg agressief op verschillende platforms. Wij geloven dat mobiel nieuws de toekomst heeft”, zegt Jordan.

Een wellicht andere reden voor deze optimistische houding is dat NowThis News achter de schermen geleid en gefinancierd wordt door niet de kleinsten uit de Amerikaanse mediawereld. Kenneth Lerer en Eric Hippeau, respectievelijk medeoprichter en baas van The Huffington Post, waren de initiatiefnemers. Voormalige kopstukken van ABC News, The Washington Post en MTV werken er. In totaal is 9,6 miljoen dollar (7 miljoen euro) in NowThis News geïnvesteerd.

Geld moet verdiend worden door een samenwerking met de populaire website BuzzFeed en met MSN, met gesponsorde content en de verkoop van filmpjes aan derden. Daarnaast wil NowThis internationaal gaan – maar deze plannen zijn nog niet concreet, zegt Jordan. Op dit moment, een jaar na de oprichting, volgen 50.000 Instagram-gebruikers het kanaal, en ruim 100.000 mensen op Facebook.

Veel verdieping zal de oppervlakkige en gefragmenteerde inhoud van NowThis News niet bieden. Jordan blijft echter positief. „Ons doel is om de primaire nieuwsbron te worden op de mobiele markt en op sociale netwerken. Ik denk niet dat het een probleem is dat onze filmpjes kort zijn, omdat geen enkele nieuwsconsument tegenwoordig zijn nieuws uit nog maar één bron haalt.”

    • Jonas Kooyman