Ook de postapocalyptische wreker Mad Max keert terug

Opnieuw keert een (anti)held uit de jaren terug in de bioscoop: Max Rockatansky. Volgend jaar komt Fury Road uit, de vierde Mad Max-film, met Tom Hardy als vervanger van Mel Gibson. George Miller, de bedenker van deze postapocalyptische wreker in het zwart, zit zelf weer op de regiestoel.

In afwachting van die eerste Mad Max-film na 29 jaar komt de Mad Max-trilogie nu op blu-ray uit, verpakt in een metalen mini-jerrycan.

De reeks is een variatie op de western, met de Australische outback als decor en trucks en auto’s in plaats van koetsen en paarden. Outlaws en ordehandhavers, onder wie titelheld Max, gaan elkaar te lijf in deze postapocalyptische woestenij, waar alles draait om de controle over energiebronnen zoals benzine. De invloedrijke, desolate vormgeving van de films mengt van alles en nog wat: uitzinnige punk outfits, distopische ruïnes en vreemde machines. Die niet aflatende parade van buitenissige figuren is soms wat vermoeiend.

De actiefilm heeft niet stilgestaan en ‘chaos cinema’ is nu de norm: supersnel gemonteerde actiescènes waarbij de toeschouwer het overzicht verliest. Wat dus opvalt bij het terugzien van de Mad Max-trilogie is het heldere stijlgevoel van regisseur Miller. Vaak plaatst hij de camera laag en gebruikt hij een groothoeklens, waardoor de beeldcomposities meteen de aandacht trekken. Ook is het toen als bruut ervaren Mad Max nu bijna subtiel: de dood van Max’ vrouw en zoontje blijkt uit een schoentje op het asfalt. Kom daar nu eens om.

André Waardenburg

    • André Waardenburg