Goede muzikanten nog geen acteurs

Een Joodse gangsterbruiloft in het Odessa van begin vorige eeuw; er is bijna geen plek denkbaar waar de Amsterdam Klezmer Band zich beter thuis kan voelen. In een paar noten zetten de musici dan ook de bruiloftsmuziek neer, maar het is regisseur Dick Hauser niet gelukt om van goede muzikanten ook goede acteurs te maken. Odessa wil in het theater maar niet tot leven komen. De band onderbreekt zichzelf met een slap en onduidelijk verhaal over de gangster Benja Krik.

Een stuk natuurlijker klinken de korte intermezzo’s van de frontmannen Job Chajes en Alec Kopyt. Het haalt de vaart er weliswaar verder uit, maar brengt hen terug op bekend terrein; dat van het muziekpodium. De grote troef van deze muziektheateravond is de uit Odessa afkomstige Kopyt. Zijn stem en voorkomen van een goedmoedige doodgraver komen volledig tot hun recht. Hij draagt de tragere songs. Ook de ruimte die trompettist Gijs Levelt en klarinettist Janfie van Strien pakken voor hun lyrische solo’s maakt dat het tweede deel van de avond een andere kant van de band laat zien.

    • Leendert van der Valk