Alcoa uit de Dow, toch beeldbepalend

Alcoa geeft traditiegetrouw het officieuze startsein voor het cijferseizoen in de Verenigde Staten. Het bedrijf is echter vorige maand geschrapt uit beursindex Dow Jones, samen met Hewlett-Packard en Bank of America. De drie zijn vervangen door Nike, Visa, en Goldman Sachs.

Het vertrek van Alcoa uit de Dow na 54 jaar tekent de tanende invloed van industriële bedrijven binnen de Amerikaanse economie. Ook is het een gevolg van de dalende waarde van het bedrijf, dat was gekrompen tot het kleinste binnen de index van 30 grote ondernemingen naar marktwaarde. Niettemin blijft Alcoa een van de eerste bedrijven uit de bredere S&P beursindex die met kwartaalcijfers komt.

De Amerikaanse aluminiumproducent Alcoa heeft in het derde kwartaal meer winst geboekt dan verwacht, dankzij groeiende vraag naar aluminium onder autoproducenten en vliegtuigbouwers, en kostenbesparingen door beperking van capaciteit.

Dat bleek gisteren bij de presentatie van kwartaalcijfers. Alcoa boekte een winst van 24 miljoen dollar, vergeleken met een verlies van 143 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Afgezien van bijzondere posten bedroeg de winst 11 cent per aandeel, hoger dan analisten voorspelden.

Alcoa, de een na grootste aluminiumproducent ter wereld , boekte een omzet van 5,8 miljard dollar, een fractie lager dan een jaar geleden. Dat gold als een goed resultaat, gezien de lage prijs van de grondstof.

Mede om het tij van afnemende invloed van Alcoa te keren, is het bestuur bezig aan een „strategische herpositionering”. Minder aandacht voor de winning en verwerking van de grondstof, meer op de productie van halffabricaten voor afnemers als de auto-industrie en de vliegtuigbouw, zei bestuursvoorzitter Klaus Kleinfeld.

Zo werkt Alcoa met vliegtuigbouwers aan de ontwikkeling van efficiëntere motoren voor toestellen. Bovendien maken autoproducenten in toenemende mate gebruik van aluminium om voertuigen lichter te maken, en daarmee veiliger en milieuvriendelijker.

Aan de andere kant heeft Alcoa 16 procent van de wereldwijde capaciteit van zijn aluminiumsmelters gesloten, mede omdat de wereld zit met een overschot aan grondstof. Productiekosten liepen met 9 procent terug.

Alcoa geldt wegens zijn wereldwijde banden met sectoren als transport, verpakkingen, energie en de bouw als een graadmeter voor de bredere economie. Of het nou in de Dow zit of niet.

    • Frank Kuin