Naar de beurs met maximaal 140 tekens

De verwachtingen zijn, zoals altijd, hoog gespannen. Twitter gaat over enkele weken naar een Amerikaanse effectenbeurs. Dat gaat gepaard met tromgeroffel over toekomstige groei- en winstverwachtingen dat op gespannen voet staat met de werkelijkheid. In het prospectus voor potentiële beleggers geeft Twitter voor het eerst in zijn zevenjarig bestaan inzicht in zijn financiën. Het bedrijf leed afgelopen jaar 80 miljoen dollar verlies. Verder waarschuwt Twitter bijvoorbeeld voor de wisselende sentimenten van beleggers in deze socialemediabedrijven. Het lijkt soms hollen of stilstaan.

Facebook ging vorig jaar, met veel financiële fanfare, ook naar de beurs. Op de eerste dag van de beursnotering heerste chaos. Na enkele maanden was de koers gehalveerd, maar sindsdien is alle verlies meer dan ingelopen. Twitter heeft de afgelopen zeven jaar een fenomenale groei doorgemaakt, naar nu 218 miljoen actieve gebruikers. Twitter geldt, evenals Facebook, niet alleen als vriendennetwerk en tijdverdrijf, maar ook als nieuws- en actiebron in gespannen sociaal-politieke omstandigheden – of dat nu de Arabische Lente is, of de rellen vorig jaar in Haren.

Het succes van Twitter is ook de zoveelste zege van de Amerikaanse broedplaats voor innovatie, ondernemerschap, risicofinanciering en nieuwe miljardairs in Silicon Valley. Het gros van de giganten in de nieuwe economie van zoekmachines, relatienetwerken, gemaksgebruik en sociale media zijn van Amerikaanse origine: Apple, Google, Facebook, LinkedIn en nu Twitter. Daar kan Europa, ondanks zijn grote consumentenmarkt, zijn plannenmakerij en zijn vergezichten niet tegenop. Al jaren niet.

Twitter maakt bij zijn beursgang, net als eerder andere sociale-mediabedrijven, handig gebruik van zijn eigen gebruikers. Als een dienst op internet gratis is, ben je als gebruiker geen klant, je bent zelf het product. De gebruikers en hun volgers zijn commercieel interessant. Door het succes en zijn omvang is Twitter een massamedium. Maar dankzij uitgekiende analyses van profielen en hashtags zijn Twitter-gebruikers ook commercieel interessant voor gerichte advertenties.

Met advertenties zal Twitter straks het geld moeten verdienen om beleggers tevreden te stellen, maar dan zonder bestaande en potentiële nieuwe gebruikers van zich te vervreemden door onmatige commercie of uitverkoop van privacy. Want in de opkomst van sociale media is één ding zeker: er melden zich steeds weer nieuwkomers die hun plaats willen bevechten op ieders tablet of mobiele telefoon.