Opinie

    • Margriet Oostveen

Een baard voor Piet

Dankzij Quinsy Gario dreigen we nu de derde Sinterklaas te beleven waarbij het weken tevoren chagrijnig over Zwarte Piet gaat. Quinsy Gario, twee jaar geleden ijskoud weggevoerd door de politie bij de intocht van Sinterklaas, omdat hij rustig tussen de toeschouwers stond in een T-shirt met de woorden ‘Zwarte Piet is racisme’. Dit jaar tekende hij bezwaar aan tegen de vergunning voor de intocht van Sinterklaas in Amsterdam, op 17 november. De bezwaarschriftencommissie van de stad besloot daarop aan de intocht op 17 oktober een hoorzitting te wijden. De PVV stelde prompt Kamervragen. Terwijl de Amsterdamse wethouder Andrée van Es vorig jaar al zei dat ze wel voelt voor roetvegen, om van Zwarte Piet weer meer schoorsteenveger dan neger te maken.

Nee, hè. Ons soort mensen had het juist zo gerieflijk over de Bart Smit-folder, en of het seksistisch is daarin huishoudelijk speelgoed te verkopen met de woorden ‘Zo goed als mama zijn’. Een week later buitelen hoogopgeleide mannen nóg over elkaar om ‘Ich bin ein Feminist’ te zeggen.

We hadden het kortom net leuk onder ons, komt Quinsy Gario de stemming weer verpesten. Ook onder de Bart Smit-feministen en alle mensen die vanzelfsprekend woedend worden van achterlijke Russische antihomowetten, bevindt zich namelijk een opmerkelijk groot aantal Nederlanders dat het wél volkomen aanvaardbaar vindt dat wij hier met onze zwarte stereotypen de provinciaal van de wereld blijven. Deze Nederlanders vinden dat Nederlanders met een donkere huidskleur niet moeten zeuren. Je moet er maar om kunnen lachen, vindt de één. Of maak je dan óók eens kwaad om woorden als zwartkijker of zwartrijden, zegt de ander. Wij bepalen namelijk wel wie ergens aanstoot aan mag nemen, en waarom.

Maar als we eindeloos kunnen navelstaren over de vraag wat een moderne vrouw, man of feminist moet zijn, waarom dan toch steeds maar niet willen nadenken over een moderne Zwarte Piet? Waarom de discussie niet eens een wat vrolijker fase in helpen met een paar onbevangen ideeën over een soort ‘Piet 3.0’?

Is zo’n nieuwe Piet mogelijk? Willen we terug naar een gekleurde Piet, of zijn er leukere oplossingen te bedenken? Hoe kan het Sinterklaasjournaal dit geloofwaardig verkopen? Is te voorkomen dat Pieten met roetvegen meteen herkend worden als tante Tiny en oom Wim? Of is het sociaal aanvaardbaar om „licht getinte Noord-Afrikanen” in te zetten „ten behoeve van de integratie”, zoals iemand al voorstelde via Twitter (zie #NieuwePiet)? En indien nee, waarom kan dát dan juist weer niet?

Ja, houd voor de verandering óók eens op met touwtrekken en elkaar de mond snoeren. Weest allen creatief met Piet. Plan eventueel een De Wereld Draait Door Pietspecial met prijsuitreiking. En daarna zien we wel weer verder.

Mij lijkt een Piet met een zachte baard wel fijn. Een lieve, aantrekkelijke hipsterpiet. En als alle Pieten nou eens een zwárte baard hadden, dan konden ze ook nog probleemloos Zwarte Piet blijven heten. Eureka – of ben ik dan weer een seksist?

Vragen, vragen. Wordt hopelijk vrolijk vervolgd.

    • Margriet Oostveen