AnsaldoBreda krijgt geen inzage in technische rapporten Fyra

De geplaagde Fyra-treinstellen op een rangeerterrein in Watergraafsmeer. Foto ANP/ Koen van Weel

De Italiaanse Fyra-producent AnsaldoBreda krijgt geen inzage in drie technische rapporten waarop de NS en de Belgische NMBS hun besluit hebben gebaseerd om te stoppen met de V250-treinen van de fabrikant. Ook na hoger beroep werd het verzoek afgewezen, meldt Novum.

Het enige dat AnsaldoBreda nu nog kan doen, is in cassatie gaan tegen het oordeel. De kantonrechter in Utrecht had de Italianen eerder al in het ongelijk gesteld. Volgens het hof in Amsterdam gaat het om rapporten die voor intern gebruik bij de NS en de NMBS zijn opgesteld. Die bevatten mogelijk bedrijfsgevoelige informatie. De rapporten hoeven niet met derden te worden gedeeld.

Arrest niet het einde van juridisch conflict

Hiermee is de juridische strijd tussen de partijen nog zeker niet afgewikkeld, legt onze economieredacteur Dolf de Groot uit:

“In deze rechtszaak ging het alleen over drie geheime technische rapporten die de NS heeft gebruikt bij het besluit om het koopcontract op te zeggen. AnsaldoBreda bestrijdt dat de treinen onveilig zijn en wilde daarom zien wat er in de rapporten stond. Vorige week lekte uit dat in een van de rapporten, dat was opgesteld door het Britse bureau Mott MacDonald, stond dat de flitstreinen grotendeels voldeden aan de eisen en veilig waren.

Dit arrest is ook niet het einde van de juridische procedures tussen NS en AnsaldoBreda. De bodemprocedure over het opzeggen van het koopcontract door de NS moet nog beginnen. Dat proces gaat waarschijnlijk jaren duren.”

AnsaldoBreda verbaasd over uitspraak

AnsaldoBreda noemt het “verbazingwekkend” dat het hof in Amsterdam de inzage heeft afgewezen. De Italiaanse Fyra-fabrikant overweegt in cassatie te gaan tegen de uitspraak, schrijft Novum.

Volgens een woordvoerder van de Italianen, die een deel van het rapport via de media inzag, gaat het om een zuiver technisch rapport:

“De rapporten zijn inmiddels door 150 Kamerleden ingezien en de NS en NMBS schermen met de rapporten als reden waarom het vertrouwen in de Fyra V250 is opgezegd. Maar wij hebben ze nog steeds niet.”

Juridisch conflict met schadeclaims

De Fyra werd in januari na aanhoudende problemen uit de dienstregeling genomen. De fabrikant wilde de treinen echter gewoon leveren en was naar de rechter gestapt omdat de NS weigerde inzage te geven in de betreffende rapporten. AnsaldoBreda en de Nederlandse en Belgische spoorwegmaatschappijen zijn in sindsdien in een juridisch conflict verwikkeld.

Beide partijen eisen geld: AnsaldoBreda 132 miljoen van de NS vanwege de bestelde, maar niet betaalde treinen plus een schadevergoeding. Ook België kon een schadeclaim verwachten, volgens de treinbouwer. De NS eisen op hun beurt enkele honderden miljoenen van AnsaldoBreda, de NMBS veertig.

Hoe zat het ook al weer met die V250?

Al in de eerste weken na de start eind juli vorig jaar kreeg de V250 van de Italiaanse maker AnsaldoBreda geregeld te maken met storingen. Ook nadat de Fyra startte met het rijden tussen Amsterdam en Brussel volgden er problemen, uitvallende treinen, uren vertraging.

Op 17 januari van dit jaar haalt de NS de V250 uit de dienstregeling, nadat er drie treinen zijn beschadigd door ijsbrokken. De oude, langzamere treinstellen, ook Fyra genoemd door de NS, blijven wel rijden. Een dag later krijgt de V250 een rijverbod in België.

Op 31 mei dit jaar zeggen de Belgische Spoorwegen het contract met AnsaldoBreda op, drie dagen later volgt ook de NS. Er verschijnt een ontluisterend rapport, waarin staat hoeveel er mis was met de V250–treinstellen. De topman van AnsaldoBreda ontkent dat er iets mis is met de flitstreinen en beschuldigt de NS van “onkunde”.

    • Frank Huiskamp