‘Stabat Mater’ van Dvorák is vergeten vocale topattractie

Nieuws van deze week: het Rotterdams Philharmonisch gaat structureel samenwerken met Collegium Vocale Gent. Onder leiding van dirigent Philippe Herreweghe begon die samenwerking dit weekend al (zie C5), in het voorjaar volgt o.a. het Requiem van Verdi. Herreweghe is een stille kracht in het muziekleven; een van de allerbeste vocale dirigenten van het moment, goed voor stabiele reeksen topuitvoeringen. Na 30 jaar op Harmonia Mundi brengt Herreweghe nu cd’s uit op zijn eigen label PHI (onderdeel van Outhere).

De negende uitgave in die serie is gewijd aan het zeer omvangrijke (ca 75 minuten) en diep ontroerende Stabat Mater van Dvorák; in diens tijd een publieksfavoriet, in onze tijd volstrekt ten onrechte zelden live te beluisteren.

Herreweghe laat de bedwelmende overdaad aan prachtige melodieën stromen en zijn Collegium Vocale Gent is een koor dat precisie op ideale wijze verenigt met grandeur en juist door de niet te overdadige stijl prachtig samenvloeit met orkest en solistenkwartet. Met de stevige en sonore bas Florian Boesch, de krachtig heldere tenor Maximilian Schmitt, de warme alt Michaela Selinger en de stralende sopraan Ilse Eerens valt ook daar niets aan te verbeteren. Een onmisbare cd.

Mischa Spel

    • Mischa Spel