Spotify is 5 jaar geworden, maar niet iedereen is in feeststemming

Spotify is vandaag 5 jaar geworden. Foto ANP / Lex van Lieshout

Feest vandaag op het kantoor van Spotify: de streaming muziekdienst bestaat vijf jaar. De discussie over het platform duurt echter al net zo lang; vorige week nog haalde Radiohead-voorman Thom Yorke weer uit naar de site en noemde het “the last desperate fart of a dying corpse”.

Let wel: het gaat hier niet om vijf jaar Spotify in Nederland. De streaming muziekdienst werd hier pas in mei 2010 beschikbaar, maar was vanaf het begin wel beschikbaar in Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Finland, Noorwegen en thuisland Zweden. Het jubileum is aanleiding voor een overzichtelijke infographic van vijf jaar Spotify, een periode waarin het bedrijf groeide naar 24 miljoen gebruikers, waarvan 6 miljoen betalend.

Aandelen voor muziek

Het bedrijf draait nog steeds miljoenen verlies (alleen al in 2012 78 miljoen dollar), maar tegelijk heeft de opkomst van streaming diensten wel de muziekbranche nieuw elan gegeven. Op Mashable is een interessant verhaal te vinden over hoe Spotify en andere streaming diensten de muziekeconomie hebben veranderd.

Opvallend: grote platenmaatschappijen en een paar andere spelers hebben in ruil voor hun muziekcatalogus aandelen in Spotify gekregen. Als het bedrijf dus naar de beurs gaat, kunnen deze spelers bij een hoge beurswaarde veel geld verdienen aan de verkoop van hun aandelen.

Weinig inkomsten per stream

Dat de dienst niet onomstreden is, bleek toen Radiohead-leden Thom Yorke en Nigel Godrich eerder dit jaar het album van Atoms For Peace van Spotify haalden, alsmede het solo-album van Yorke. De twee nemen aanstoot aan het verdienmodel van Spotify, waarbij vooral beginnende artiesten zeer weinig overhouden aan een afgespeelde track.

Yorke kwam vorige week weer in het nieuws toen hij herinneringen ophaalde aan het album In Rainbows, waarbij Radiohead de prijs van de plaat door de luisteraar liet bepalen. De zanger roemt de directe connectie tussen muzikant en luisteraar, en ziet in Spotify een nieuw obstakel in die relatie:

Oude muziek verdringt nieuwe artiest

Spotify zou daarnaast onder controle staan van de ‘oude’ industrie die oude muziek opdringt en zo dus nieuwe muzikanten tegenhoudt. Voor die oude platen zijn de kosten immers al gemaakt en terugverdiend, maar nieuwe artiesten moeten nog wel een investering maken:

Flauwekul, stelt Dave Stewart, die in een vorig leven bij hitmachine Eurythmics speelde. Hij ziet juist een open platform waar veel kansen liggen:

“Spotify is one of the few companies that is transparent and actually pays properly – as a songwriter you should worship Spotify, because they’ve come along with a solution.”

Stewart was eerder een fervent tegenstander van Spotify door in 2012 nog te stellen dat hij slechts 47 dollar zou verdienen als zijn muziek drie jaar drie gestreamed werd. Zijn advies: beter verkoop je cd’s uit de kofferbak van de auto. Stewart is echter overstag gegaan door de transparantie van het systeem. Dat er per afgespeelde track nog steeds zo weinig wordt betaald, komt doordat er te weinig betalende abonnees zijn.

Nog 5 jaar?

Dat is ook de crux van het verhaal van Mashable: wil de dienst écht van blijvende impact zijn, zal het meer abonnees moeten aantrekken. Dat kan lastig worden, daar Spotify intussen ook concurrentie heeft gekregen van andere streaming sites als Deezer en het vorige week gelanceerde Google Play Music, een site die op basis van algoritmes kan inschatten welke artiesten in de smaak vallen bij een luisteraar.

Yorke ziet Spotify in ieder geval niet als de redding, maar als een verlengstuk van een industrie waar artiesten in zijn optiek aan het kortste eind trekken. Wel een industrie die volgens hem verdwijnt.

    • Philippus Zandstra