‘Penoza’ wordt ieder seizoen harder, beter

Nazit met Monic Hendrickx en Wilfried de Jong

Televisie-interviews met iemand die net een wedstrijd of een prijs gewonnen heeft zijn meestal volstrekt zinloos: beetje feliciteren en naar de bekende weg vragen.

Juist daarom was de nazit van Het Gala van de Nederlandse Film (VPRO) vrijdagavond laat zo briljant. De prijsuitreiking was goed gepresenteerd door de ter zake kundige Anna Drijver, maar er waren veel winnaars van een Gouden Kalf verhinderd. Vier mochten na elkaar met hun trofee aanschuiven in een oude Mercedes die Wilfried de Jong op het gazon voor de Utrechtse schouwburg had geparkeerd. Hij had weinig vragen, maar liet ons thuis meedelen in de groove. Monic Hendrickx deelde een blikje bier met haar gastheer en samen luisterden ze zwijgend naar Little Wing van die andere Hendrix, Jimi.

Het is een beetje ingewikkeld met al die Kalveren voor televisiedrama. Fedja van Huêt was genomineerd voor zijn rol in het nog uit te zenden Overspel 2 (VARA), Hendrickx won voor haar hoofdrol in het vorig jaar uitgezonden Penoza II (KRO), terwijl sinds vorige week Penoza III (ook KRO) al te zien is.

In het eerste en tweede seizoen werd de door Diederik van Rooijen gecreëerde en geregisseerde misdaadserie vooral vergeleken met The Sopranos: Carmela Soprano was Carmen van Walraven (Hendrickx) geworden, die noodgedwongen na de dood van haar man besloot het criminele familiebedrijf voort te zetten.

Inmiddels is het vooral de Nederlandse Breaking Bad, nu ook Carmen steeds meer scrupules opgeeft en een echte crimineel wordt, uit overtuiging en omdat het nu eenmaal je familie is. Andere overeenkomst: elk seizoen is beter en harder dan het vorige.