‘Misstanden’ bij A2-tunnel

Bij de aanleg van de A2-tunnel in Maastricht werken vooral Polen en Portugezen.

Zij moeten flink deel van hun loon afstaan aan de werkgever.

Portugese en Poolse arbeiders die werken aan de A2-tunnel in Maastricht worden gedwongen ongeveer de helft van hun salaris aan hun werkgever af te staan. Dat blijkt uit een publicatie van dagblad De Limburger.

De werkgever, die is gelieerd aan het Ierse bedrijf Atlantco Rimec, houdt maandelijks 968,75 euro netto in. Daarvoor krijgen de Polen en Portugezen huisvesting en twee keer per jaar een vliegticket naar huis. Op maandbasis bedragen de echte kosten daarvan 250 en 50 euro.

Atlantco Rimec zegt dat het ook kosten heeft voor woon-werkverkeer van de arbeiders. Maar die worden niet gemaakt, omdat de werknemers zijn ondergebracht in flats vlakbij de bouwput aan de A2. De stuurgroep van het tunnelproject eist snel duidelijkheid van het uitvoerende consortium Avenue2.

Het project wordt gefinancierd door verschillende overheden: het Rijk, de provincie Limburg en de gemeenten Maastricht en Meerssen. Ook de Europese Unie betaalt een klein deel mee. Het project kost zo’n 800 miljoen euro. Atlantco Rimec werkt als onderaannemer in opdracht van dit consortium. De overheden in de stuurgroep zeggen dat ze geen misstanden accepteren en zonodig maatregelen willen.

Avenue2 heeft in een schriftelijke reactie laten weten dat het regelmatig de loonstrookjes van de werknemers controleert en daarbij „geen misstanden heeft kunnen constateren.”

Ook een speciaal controleteam voor Grote projecten an de Belastingdienst en het ministerie van Sociale Zaken heeft „tot op heden geen opmerkingen gemaakt ten aanzien van afdrachten of misstanden”, aldus Avenue2.

PvdA en SP hebben vragen gesteld aan minister Asscher (Sociale Zaken, PvdA). Commissies van de Maastrichtse gemeenteraad en Provinciale Staten van Limburg praten deze week over de vermeende misstanden.

De A2 loopt dwars door Maastricht, de 2,3 kilometer lange tunnel maakt daar een einde aan. Er komen twee keer twee buizen boven elkaar: de onderste voor doorgaand verkeer, de bovenste voor verkeer dat Maastricht in en uit moet.

Eind 2016 moet het eerste verkeer door de tunnel rijden. Twee weken geleden werd bekend dat de nieuwe onderdoorgang Koning Willem-Alexandertunnel gaat heten.