De op een na grootste wil nu ook Nederland veroveren

redacteur detailhandel

Douwe Egberts. Nescafé. Kanis & Gunnink. Illy. Lavazza. En huismerken: AH Perla, AH puur&eerlijk en Euroshopper (straks AH Basic). Er is filterkoffie, er zijn koffiebonen, er zijn pads voor in de Senseoapparaten en er zijn cups.

De keuze in het koffieschap van Albert Heijn is enorm. Vanaf vandaag komt daar nóg een merk bij: het luxe Velours Noir. Mondelez International, na Nestlé de grootste speler op de internationale koffiemarkt, gaat de strijd aan om de Nederlandse koffiedrinker.

In koffie gaat wereldwijd jaarlijks 56 miljard euro om. En de mondiale koffiemarkt groeit met ongeveer 10 procent per jaar. Nestlé – van de merken Nescafé, Nespresso en Dolce Gusto – is met afstand marktleider. De nummer twee, Mondelez, is twee keer zo klein. DE Master Blenders 1753 staat wereldwijd op de derde plaats.

Maar in Nederland is DE Master Blenders 1753, bekend van het Douwe Egberts Roodmerk, Senseo en Kanis & Gunnink, de voornaamste concurrent van Mondelez. DE Master Blenders 1753 is nu veruit de grootste op de Nederlandse koffiemarkt.

Mondelez ziet hier potentieel. „Nederlanders drinken gemiddeld vijf koppen koffie per dag”, verklaart Roland Weening, president van de koffiedivisie van het voedingsmiddelenconcern. Na Noorwegen is de koffieconsumptie in Nederland het hoogst. En de afgelopen jaren hebben veel Nederlandse consumenten de traditionele potkoffie verruild voor pads en capsules. „Consumenten zijn kwaliteitskoffie meer gaan waarderen en blijken bereid daarvoor extra te betalen”, zegt Weening.

Voorlopig is Velours Noir alleen bij Albert Heijn te koop, in de winkels en online. Jan Willem Balk, de topman van Mondelez Nederland, legt uit waarom: „We willen het merk stap voor stap uitbouwen. Velours Noir is een premium (luxe) koffiemerk en dat sluit naadloos aan bij de doelgroep van AH.” Via een landelijke campagne, proeverijen in AH-winkels en verhalen in AH-lijfblad Allerhande moet het merk bekendheid krijgen.

Wanneer ook andere supermarkten de veertien varianten van Velours Noir – gemalen koffie, bonen, pads en capsules, in verschillende sterktes – gaan verkopen, wil Balk niet zeggen. Het uiteindelijke doel is om overal verkrijgbaar te zijn. „Het is niet zo dat wij ‘effe snel’ onze producten op de markt schuiven”, zegt Weening. „We willen kijken hoe de consument reageert.”

Mondelez is de voormalige koffie- en snacktak van het Amerikaanse Kraft Foods. Een jaar geleden splitste Mondelez, waar naast koffie ook chocola (Milka, Côte d’Or) en koekjes (LU, TUC, LiGA, Oreo) onder vallen, zich af. Mondelez haalt zo’n 12 procent van zijn jaaromzet van 35 miljard euro uit koffie. Het concern wil zijn wereldwijde marktaandeel in koffie vergroten. De ambities voor de Nederlandse markt wil het bedrijf niet prijsgeven.

Wat de koffie van Velours Noir gaat kosten? „Dat is aan Albert Heijn”, zegt Balk. „Wij geven wel een adviesprijs, maar uiteindelijk bepaalt AH wat de consument betaalt. Ook wij zien dat vandaag pas.”