Beuken tegen de koepel

zien // tv-serie Under the dome naar boek van Stephen King Science-fiction, SBS6, vanaf vanavond wekelijks om 20.30 uur

Kraaien krijsen en koeien loeien; dat is nooit een goed teken in een roman van Stephen King, waarop de gelijknamige Amerikaanse hitserie Under the Dome gebaseerd is. Dan komt er met daverende kracht een ‘jampot’ uit de lucht vallen. Hij heeft het formaat van een stad en staat op z’n kop, dus Chester’s Mill, een stoffig plaatsje in Maine, zit op slot. „Wat het ook is, dit ding is groot”, aldus een verbijsterde Barbie (Mike Vogel, Pan Am), een begeerlijke antiheld met zijn spieren op de juiste plaats. Voor één van de koeien loopt het niet goed af: die splijt van kop tot staart in tweeën als de rand van de dome precies op hem landt. Zijn binnenkant lijkt op een halfgaar tartaartje. Alles is grotesk aan de nieuwste big budget-hitserie van CBS, een verdienste van onder meer stripmaker en televisieschrijver Brian K. Vaughan, bekend van de serie Lost, die Kings boek bewerkte. Naar de finale van het eerste seizoen keken in Amerika zo’n vijftien miljoen mensen. „We wonen allemaal onder een enorme koepel”, verklaarde King de moraal van het verhaal. „Meer dan de aarde hebben we niet, onze middelen raken uitgeput.” Dat uitgangspunt verklaart waarom de hoofdpersonen nooit echt hun best doen om te ontsnappen. Af en toe beukt er iemand met zijn vuist tegen de dome of wordt er een kogel op afgevuurd. Maar al snel houden de bewoners, onder leiding van de kleine Big Jim (Dean Norris, Breaking Bad), zich vooral bezig met wie dat ding daar heeft neergeplempt en hoe ze hun leven nu moeten inrichten. Machtsverhoudingen verschuiven, criminaliteit neemt toe en liefdes ontstaan. Dan is er nog het bovennatuurlijke: vier tieners lijken tot elkaar veroordeeld door iets met roze vallende sterren en staan in contact met de dome. De diepere laag die King in zijn verhaal legde, had van veel Amerikaanse recensenten achterwege mogen blijven. Ze zijn wel enthousiast over de technische hoogstandjes. Hank Stuever in The Washington Post: „Ik zou wel een uur kunnen kijken naar dingen die tegen die koepel aanknallen. Helaas, er moet ook nog een heel psychologisch en metaforisch verhaal worden verteld.” The New York Times vraagt zich af of de serie overeind blijft als de inwoners van Chester’s Mill en de kijkers van de eerste schok zijn bekomen. Dat zien we in het tweede seizoen, waarvoor King zelf de eerste aflevering schrijft.

    • Kim Bos