Voorkom een wedloop

Trakteren op school

De basisschool verzoekt vriendelijk doch dringend: trakteer gezond. ‘Anders sturen we je kind linea recta terug naar huis.’ Dat doen ze niet echt, maar toch. Hoe vermijd je traktatiestress?

Tekening Paul Steenhuis

1Ga niet meteen googelen. Je kunt geweldige ideeën voor traktaties vinden als je even op internet zoekt. Maar die zijn niet representatief. Sommige ouders (lees: mama’s) maken dertig pinguïns van negerzoenen met marsepeinen snaveltjes en oogjes. Opvoeders die een uitdeeldoos Croky-chips in de strijd gooien, zetten dat doorgaans niet op Twitter.

2Trakteer niet te veel. 13 procent van de kinderen tussen 2 en 9 jaar is te dik en dat percentage hoeft niet verder omhoog. Het landelijke Centrum voor Jeugd en Gezin is dus erg zuinig in zijn trakteertips. Voor een basisschoolkind vindt het een waterijsje geschikt, een doosje rozijnen of ‘een minirijstwafel met halvarine en gekleurde vruchtenhagel’. Het zijn allemaal tussendoortjes van ongeveer 50 calorieën. Maar een rijstwafeltje met Becel is niet ieders idee van feestvreugde.

Dan liever het Voedingscentrum. Dat schrijft dat een kind van 4 tot 13 jaar elke dag voor 200 kilocalorieën (kcal) mag snacken tussen de maaltijden. Maximaal 100 kcal voor de wekelijkse traktatie op de basisschool lijkt dan redelijk. Hou als ouder sowieso een beetje in de gaten wat ze eten, en compenseer zo nodig ’s avonds of de volgende dag. Zoals oma vroeger zei als ze volvette spritsen had gebakken: „Dan eet je maar een boterham minder.”

3Wees gerust, gezond is het toch niet. Een ouder die het waagt om zijn kind rozegele schuimpjes mee te geven op zijn verjaardag, krijgt het ingewreven. „Bij mij krijgen ze die chemische troep niet!” Ja, daar zitten kleurstoffen in, heel veel suiker en nul vitaminen. Maar in die ‘gezonde’ prikker met een blokje jonge kaas (55 kcal) en een augurk (4,5 kcal) zit veel zout en verzadigd vet, en met die onschuldige zoute stokjes (4 kcal) kun je de stoep ’s winters ijsvrij houden. Trouwens: in appels en druiven zit ook veel suiker en nauwelijks vitamine C.

Echt gezond trakteren doe je alleen met groente – de calorieën in komkommer of kerstomaten kun je op één hand tellen – of een mandarijn (45 kcal). Maar best schappelijk is een dropveter (47 kcal) met 4 spekjes (11 kcal per stuk) eraan. Of een, hoe heten die dingen tegenwoordig, afro-american-zoen (69 kcal). Van de tandarts mogen ze zeven ‘eet- en drinkmomenten’ per dag, dus als ze dat mierzoete spul in één keer opeten, blijven ze in de cariësvrije zone.

Een ‘uitdeelzakje’ winegums van Albert Heijn (125 kcal), een cakeje (130) of dat zakje chips (138) is echt te heftig.

4Het is voor jou ook feest. Misschien is dit je enige kans in het jaar om ongegeneerd een avond lang kartonnen pandaberen te zitten knippen (om ze daarna met ‘bamboe’ van zoute stokjes te vullen). Ga je gang. Maar het hoeft niet. Voor je het weet raak je met de andere ouders uit de klas verstrikt in een traktatiewedloop en heeft niemand meer puf over om het kerstfeest te organiseren.

Hester van Santen