Mister Grey checkt wat later uit

De Fifty Shades of Grey-hype is nog niet voorbij. Zelfs de chicste hotels verrassen hun gasten met speeltjes in de minibar. tekst Ivo Weyel

Foto Martijn van de GRIENDT

Iedereen kent die aarzeling op de hotelkamer. Net onder de douche geweest, badjas aan, zappend op bed en best wel iets willen snacken. De minibar lonkt. Je weet dat de inhoud absurd overprized is, een soort verboden vruchten, maar om je nou helemaal aan te kleden en de straat op te gaan voor een zoutje gaat ook wat ver. Dus uiteindelijk zit je toch op je knieën en scan je de waar: een zoutje, een chipje, een nootje, een vaginaballetje…

Pardon?

Bovenstaande is waar gebeurd, onlangs, in het nieuwe Mainport Hotel in Rotterdam. Een prachtig nieuw hotel, vijf sterren, lid van de prestigieuze Design Hotels Group (waartoe slechts drie Nederlandse hotels zijn toegelaten), met butlerservice en 24 uur roomservice, ik bedoel maar, geen lullig hotel dus. En daar stonden ze recht voor me, tussen de Toblerone en de M&M’s, de Delicious Pleasure Balls (29,95 euro) „to insert gently, each ball one at a time, for heightened stimulation”, zoals op de verpakking stond. Genoemde ballen komen uit de ‘Official Collection of Fifty Shades of Grey, approved by the author E. L. James’.

De nu al legendarische softpornotrilogie brak niet alleen zowat alle verkooprecords, maar maakte seks salonfähiger dan ooit. Nette dames bespreken het openlijk. En nette hotels vullen hun minibar met vaginaballen. En daar blijft het niet bij, want Fifty Shades of Grey zorgt wereldwijd voor een nieuwe hoteltrend: seks als lokkertje. In het chique Liberty Hotel (lid van de exclusieve hotelgroep The Luxury Collection, dus evenmin kattendrek) in het keurige Boston, kun je een Fifty Shades of Sin-weekendje boeken, ofwel een Guilty Pleasures Romance Package. Vanaf 500 euro per nacht, maar daar krijg je dan ook wat voor: een met allerhande seksspelletjes gevulde minibar, een paar handboeien, een grijze zijden das (zij die het boek lazen, weten waarom), het boek zelf natuurlijk, een speciaal Do Not Disturb-bord voor op de deur en een extra late check-out (na gedane arbeid moet er immers worden uitgeslapen).

Maar het fenomeen is ook doorgedrongen tot landelijke uithoeken, zoals het feeërieke graafschap Cumbria in Noordwest Engeland, bekend om het Beatrix Potter-museum, de idyllische eendenvijvers en het wonderschone Lake Windermere. De directie van het Damson Dene Hotel aldaar vond het tijd voor wat reuring in de tent en verruilde de bijbel in het nachtkastje voor Fifty Shades of Grey. Media-aandacht alom natuurlijk en een „aanzienlijke stijging in boekingen”, zoals de directeur in de plaatselijke krant meedeelde.

Van Atlanta (Hotel W Buckhead’s ‘Signature Hot in Atlanta Fifty Shades of Grey Weekend’) tot een satijnen blinddoek in de minibar van het Accor hotel in Brisbane, van bondage meisjes in het QT in Sydney tot een vibrator en een kietelveertje met honey body dust in Seattles Max Hotel: er is geen ontsnappen meer aan.

Eén hotel doet niet mee aan deze sekshype: het luxueuze Heathman Hotel in Portland, het enige hotel dat recht van spreken zou hebben omdat de seksuele escapades uit het boek zich hier afspeelden. Nergens op de site wordt er gewag van gemaakt.

Maar dan verschijnt er toch iets tijdens de internetboeking, heel discreet, helemaal op het einde, nadat alles al is ingevuld, de credit cardinformatie is doorgegeven en je net op de knop Send wil drukken: Let Your Inner Goddess Scream!

En dan weet je meteen hoe laat het is. Druk op Add-On Extra en ja hoor, daar zijn ze: de grijze zijden das, de handboeien, de roze champagne, de vaginaballen en vibrators, the whole shebang. Alles behalve Mister Grey zelf.

    • Ivo Weyel