Kenners kiezen cadeaus

Koop je eigen verrassing. Met een abonnement op de cadeaucurator.

Goed nieuws voor mensen die graag cadeaus ontvangen maar ze te weinig krijgen: je kunt je tegenwoordig op een cadeauservice abonneren. Er is een groeiend aantal aanbieders van verrassingspakketten die eens per maand of eens per kwartaal worden toegestuurd, met daarin bijvoorbeeld bijzondere delicatessen, accessoires of designobjecten. Deze verrassingen worden uitgezocht door een ‘curator’, een deskundige met gezag en status die uit het overweldigende aanbod van spullen op de consumentenmarkt een persoonlijke selectie maakt. ‘Curator’ (met afgeleide termen als ‘curated’ en ‘cureren’) is het modewoord van 2013. Curatoren zoeken naar producten van bijzondere leveranciers, over wie ze een mooi verhaal kunnen vertellen. Liefst met een klein beetje emotie, waardoor de betekenis van wat je ontvangt het materiële overstijgt en je je heel even in een betere, inspirerende wereld waant. ‘Storytelling’ is momenteel het marketinginstrument bij uitstek.

Rocco Stallvord en Arjan van de Steeg, die de cadeauservice Curated leiden, geloven er zo in dat ze onlangs Subb.me zijn begonnen, een online service met een softwarepakket voor wie zelf zo’n bedrijfje in cadeauabonnementen wil opzetten.

Dat je, in een wereld vol keuzestress, iemand anders voor je kunt laten kiezen, verklaart een deel van het succes. Cruciaal is in elk geval het verrassingselement. „Onze box wordt meestal de derde dinsdag van de maand verzonden”, zegt Marleen Basart van Food we love, „en de ongeschreven regel is dat er geen foto’s van de inhoud op de social media verschijnen tot de vrijdag erop.”

Annemiek Leclaire