Eerste twitteraars ergeren zich aan commercie en verplatting

Foto ANP / Lex van Lieshout

Na Facebook en Linkedin wil nu ook Twitter naar de beurs om een miljard dollar op te halen, zo werd gisteren bekend. De al zeven jaar oude dienst is behoorlijk veranderd vinden twitteraars van het eerste uur.

Caroline van Oosten de Boer, Ianus Keller, Charlot Henzen, Martijn van Es en Lode Vermeiren waren in 2006 weliswaar niet gelijk de aller- allereersten die aan het twitteren sloegen, maar ze behoorden nog altijd tot de eerste duizend twitteraars.

Nu zeven jaar later vinden ze het jammer dat net als bij Facebook de commercie zo oprukt. Ze verwachten ook dat door de beursgang dat alleen maar erger zal worden. Van Oosten de Boer:

“Twitter sluit steeds meer deals met commerciële partijen, daardoor verschijnen er soms van die aanbevolen tweets in de tijdlijn. Daar heb ik niks mee, ook al begrijp ik wel dat iemand de rekeningen moet betalen.”

Keller:

“Het was een goed idee geweest als de dienst vanaf het begin zijn gebruikers had laten betalen, al was het maar een tientje per jaar. Nu Twitter commerciëler wordt, krijg je alleen meer reclame. Maar goed, shit happens.”

Wat ze ook ergerlijk vinden is de verplatting:

Van Oosten de Boer:

“Ik word moe van al die social media goeroes en beroemdheden die laten weten wat ze aan het doen zijn. Als ik er even echt genoeg van heb, flikker ik iedereen die met m’n vakgebied te maken heeft eruit. Dat ruimt lekker op en zo heb ik meer aandacht voor vrienden.”

Keller:

“Nu Twitter mainstream is geworden, zit het vol celebs en tieners. Ik heb daar weinig last van, maar het is jammer dat het oorspronkelijke karakter van Twitter verloren is gegaan.”

Henzen:

“Twitter is een beetje te groot geworden; de essentie is weg. Tegenwoordig gooit iedereen elke poep en scheet online in plaats van na te denken over wat ze kunnen tweeten. Ik gebruik nu veel vaker Instagram. Vanaf mijn iPhone kan ik simpel even een foto plaatsen, vaak met een korte tekst erbij, dat werkt ook prima.”

Twitter was eerst soort sms

Lode Vermeiren (31): verkoper bij Microsoft
Aantal volgers: 866
Eerste tweet (19/07/2006): “Getting back to work after lunch. 3 hours to go”
Twitter user: # 2574

Voor @lode was de reden om zich aan te melden in 2006 omdat het simpel was in gebruik:

„Ik was in 2006 vooral om praktische redenen geïnteresseerd in Twitter. Je kon je account doorschakelen naar je telefoon en op die manier steeds berichten binnenkrijgen. Voor mij was het handige manier om met vrienden ergens in Antwerpen af te spreken.

Veel mensen weten dat niet meer, maar Twitter was oorspronkelijk bedoeld als een soort sms-service. Vandaar ook dat je alleen korte berichten met 140 karakters kon sturen. Pas later, nadat door de iPhone mobiel internet gemeengoed was geworden, evolueerde Twitter doordat de hashtag werd uitgevonden en je daardoor ook allerlei informatie elkaar kon doorsturen.

Inmiddels is hij niet meer zo actief:

“Ik gebruik het vooral om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de wereld. Bij breaking news ga ik er meteen op. Ook kijk ik naar sportwedstrijden op tv en volg dan ondertussen de commentaren. Voor mijn werk is het interessant wat mensen schrijven over producten die Microsoft op de markt brengt. Die tweets beschouw ik als waardevolle informatie. Je hebt tegenwoordig bedrijven zoals CBS om die Twitter-campagnes koppelen aan reclamecampagnes op TV, zodat er een interactief verlengstuk ontstaat van hun tv-campagnes. Dit zou wel eens het inkomstenmodel kunnen zijn waar Twitter al jaren naar op zoek is.”

Vermeiren denkt dat consumenten niet bereid zullen zijn om voor Twitter te betalen en dat het bedrijf dus afhankelijker zal worden van commerciële partijen.

“Dat is ook niet zo vreemd, hetzelfde gebeurde met gratis diensten als MySpace en Facebook. Ik kan me voorstellen dat Twitter op de beurs veel geld ophaalt, maar net als bij andere sociale mediasites blijft het een uitdaging om relevant te blijven, en een balans te vinden tussen reclame en andere inhoud. MySpace werd in 2005 voor 580 miljoen dollar verkocht. Met de komst van Facebook is dat bedrijf alweer ten onder gegaan. Hetzelfde gebeurt misschien ooit ook met Facebook en Twitter. Over tien jaar is er vast weer een nieuwe gratis service waar iedereen zich op stort.”

    • Anouk Eigenraam