Samsung drukt HTC verder uit de markt

De diversiteit op de smartphonemarkt neemt snel af. Grote fabrikanten worden groter, en drukken de kleine concurrenten uit de markt. Dat blijkt uit de jongste kwartaalcijfers die elektronicagigant Samsung (Zuid-Korea) en het Taiwanese HTC vanmorgen presenteerden.

Samsung maakte een recordwinst van 10,1 miljard won (6,9 miljard euro) bekend over het derde kwartaal van het gebroken boekjaar. HTC leed zijn eerste verlies van 74 miljoen euro en zag zijn omzet dalen – nu al twee jaar achter elkaar.

Samsung, de Zuid-Koreaanse marktleider in telefoons , verkocht afgelopen kwartaal 85 miljoen toestellen. Het is de enige fabrikant die het zich nog kan veroorloven om een groot portfolio aan telefoons te maken. Er zijn zoveel verschillende Galaxy-toestellen op de markt dat ze ook bij Samsung het overzicht kwijt moeten zijn: van elk topmodel is wel een kleinere of goedkopere spin-off op de markt gebracht.

Schieten met hagel blijkt een succesvolle methode, want het zijn vooral de midprice-modellen waarmee Samsung scoort in landen als China en India. De markt voor de duurdere categorieën telefoons (Galaxy S4 en Galaxy Note 3) stijgt niet langer spectaculair. Maar nu de marges van smartphones onder druk staan, heeft Samsung nog een troef in handen: het herstel van de prijzen voor geheugenchips. Dankzij een brand bij concurrent Hynx kan Samsung meer voor zijn geheugenmodules vragen – de winst van die divisie viel twee keer zo hoog uit als vorig jaar.

HTC was de eerste fabrikant die in december 2008 het Android besturingssysteem op telefoons introduceerde. Maar nu Android gemeengoed is, lukt het HTC niet meer zich te onderscheiden. Dit jaar hadden de Taiwanezen veel verwacht van topmodel HTC One. Maar de aluminium One kan zich in de verkoop niet staande houden tegenover het marketinggeweld van Samsung.

Een samenwerking met Facebook voor een speciale Facebook-telefoon was geen verkoopsucces. Er kwam alsnog een ‘mini’-variant van de One, om ook consumenten met een kleiner budget aan te spreken. Dat mocht niet baten: HTC leed in het afgelopen kwartaal een verlies van 74 miljoen euro. De Taiwanese fabrikant bezet nu de negende plaats op de lijst van smartphonemakers. Samsung en Apple staan op respectievelijk de eerste en de tweede plek.

LG en de Chinese Lenovo en ZTE verkopen ook meer smartphones dan HTC. Zo wordt de spoeling snel dunner. Nokia verdwijnt in handen van Microsoft en BlackBerry kondigde al aan de consumentenmarkt te verlaten.

Het is de vraag hoe lang HTC zelfstandig blijft.

    • Marc Hijink