Duizend euro voor een levende kameel. Het hoe en wat van een bizarre pr-stunt

De eerste bezoeker die met een levende kameel aankomt krijgt duizend euro. Huh? Morgen is het Dierendag dus de pr- en marketingafdelingen hebben weer hun best gedaan op speciale acties, waarbij er tussen creatief en stompzinnig een heel dunne scheidslijn zit.

Dit soort pr-dingetjes laten we hier meestal links liggen, maar laten we er voor de gelegenheid eens eentje uitpikken. En niet omdat de Dierenbescherming boos heeft gereageerd. Er zit namelijk wel degelijk een idee achter, zo vertelt Patrick van Gils, hoofd corporate communicatie van de Makro, in typische marketingtaal.

Zo bestaat de groothandel dit jaar 45 jaar en willen ze dat graag “samen met de klanten en de samenleving vieren”. Met de “45 dagen-actie-periode” willen ze de “veelzijdigheid benadrukken”. Zo’n “spraakmakende actie” past bij het “pad der vernieuwing” dat het bedrijf de afgelopen jaren is ingegaan.

En uiteraard wil de Makro dieren, en specifiek de kameel, in het zonnetje zetten. “De winnende krijgt een vip-behandeling met groente en fruit.”

Maar waarom de kameel? Daar is niet zomaar voor gekozen, aldus Van Gils. De kameel is “toch het schip van de woestijn” en dat wil de groothandel ook zijn voor ondernemend Nederland.

De advertentie van de Makro - met een dromedaris in plaats van een kameel.

Twee of één bult(en)?

De actie is ludiek, maar de spelregels zijn streng en opgesomd in bulletpoints op de site. Zo mogen de vouchers niet worden ingewisseld voor contanten etc. etc. Maar is de duizend euro - en niet vergeten: de vipbehandeling - alleen bedoeld voor tweebultigen, of maakt de eenbultige dromedaris ook een kans.

Volgens de Makro-woordvoerder is het helder.

“De oproep is: kom met je kameel.”

De advertentie is alleen iets minder duidelijk. Kamelenexpert Joyce Schröder ziet het direct als ze de afbeelding onder ogen krijgt.

“Nee, dat is helemaal geen Camelus bactrianus, de wetenschappelijke naam voor wat wij onder een kameel verstaan. Dit is een Camelus dromedarius, een dromedaris dus. Die twee worden vaak verwisseld. Meestal herkennen mensen de dieren aan de bulten. Een kameel heeft er twee, een dromedaris één. Maar je kan het ook zien aan de grootte van zijn kop en aan de vacht. Een kameel heeft langer haar en kortere poten.”

Zijn dromedaris-bezitters dan toch welkom? De Makro:

“Ehh….zoals altijd zullen wij proberen flexibel te zijn.”

Eén mailtje bij Bert’s Animal Verhuur

Kameel of dromedaris. Het gaat er om of zo’n actie werkt of niet. Een kameel huren kost ongeveer 400 euro exclusief btw. Een beetje ondernemer moet dus van deze actie weten te profiteren. Loopt het al storm bij de kamelenverhuurbedijven?

Circusdierenverhuur Pammy Boltini in Huizen heeft nog geen aanvragen binnen. “Maar wat een leuk idee.”

Op de afdeling kameelverhuur van animal center De Ark in Gilzen is het ook stil. “Maar wij willen graag zelf de vestigingen Breda en Best voor onze rekening nemen.”

Bij Bert’s Animal Verhuur in Appeltern: één mailtje. “Dat ging over deze actie geloof ik.”

Uiteraard gaat het om aandacht

De Makro gaat het vooral om de aandacht die ze hiermee genereren. En ja, die aandacht krijgen ze natuurlijk omdat ook wij hier nu weer voor de zevende keer het woord Makro schrijven. Maar wordt de Makro (achtste keer) daar echt beter van?

Wesley van den Berg van communicatiebureau Bijl PR:

“Het doel van deze actie is duidelijk publiciteit genereren en daarin zijn ze wel geslaagd. Daar zitten voor- en nadelen aan, kijk naar de kritiek van de Dierenbescherming. Wij adviseren onze klanten altijd om bij een inhaker wel duidelijk een link met het product te maken. Je moet als bedrijf dicht bij jezelf blijven. De link tussen de kamelen en de dierenvoeding die ze verkopen is in dit geval niet duidelijk.”