Supermarkt Tesco klimt nog niet uit dal

De Britse supermarktketen Tesco heeft een filiaal in vrijwel elke stad van het Verenigd Koninkrijk. De winkels zijn bijna net zo typerend voor het Britse straatbeeld geworden als de rode telefooncellen. Maar er komt sleet op de Britse winkelketen. Zo daalde de winst voor belastingen met 23,5 procent in de eerste zes maanden van dit jaar tot 1,89 miljard euro in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Na het Amerikaanse Walmart en het Franse Carrefour is Tesco in grootte de derde winkelketen ter wereld. Maar het lijkt er op dat de hoogtijdagen van Tesco voorbij zijn. Topman Philip Clarke moest eerder deze week de eerste winstwaarschuwing in twintig jaar afgeven. Het aandeel nam een duik van ruim 4 procent op de Londense beurs. Clarke begon in 2011 ambitieus bij Tesco met een groot hervormingsplan dat hij in achttien maanden wilde doorvoeren.

Na zijn aanstelling maakte Clarke een eind aan het beleid om steeds grotere supermarkten te bouwen. Het doel van Clarke is om Tesco persoonlijker en authentieker te maken. Publicitair slaat hij echter nogal eens de plank mis. Zo moest Tesco de omstreden opblaaspop My Gay Best Friend (vertaald: mijn beste homovriend) uit de rekken halen na protest van klanten en de Britse homobeweging. En net zoals alle andere supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk kwam Tesco de laatste jaren in opspraak door het uitbreken van de verschillende voedselschandalen. Die zorgden voor een serieuze deuk in het imago.

Op de Britse markt verliest Tesco terrein aan de budgetwinkelketens Aldi en Sainsbury. Maar de Britse omzet van Tesco is wel gestegen tot 1,65 miljard euro, doordat het concern in het Verenigd Koninkrijk een groot aantal nieuwe winkels heeft geopend. Winst haalt Tesco vooral uit de stijgende omzet van het internetwinkelen. Daarom richt het bedrijf nieuwe investeringen vooral op dit segment. Zo lanceerde het concern een eigen servicedienst voor het online bekijken van films, Blinkbox.

Een parallel met Nederlandse bedrijven valt volgens analist Tom Muller van de investeringsbank Theodoor Gilissen nauwelijks te trekken. „De retailsector verschilt heel sterk van van land tot land. Nederlandse retailondernemingen zoals Ahold kun je moeilijk vergelijken met Tesco, omdat de thuismarkten te sterk van elkaar verschillen.”

Het plaatje van Tesco op internationaal niveau is ook weinig rooskleurig. Vooral de Europese activiteiten deden het slecht. Zo daalde de brutowinst er met ruim 70 procent tot 65 miljoen euro. Ook verloor Tesco 1,1 miljard euro door het bankroet in april van dit jaar van zijn Amerikaanse dochteronderneming Fresh & Easy.