Parijs (4): geluidsjurken, een danswedstrijd en coole transparantie

Saskia de Brauw in Iris van Herpen

Volkomen in zichzelf gekeerd, of twee aan twee en geconcentreerd op elkaar, dansten de modellen op klanken die hun eigen ritme volgden: op hun kleding waren sensoren aangebracht waarop de muziek reageerde.

Zolang Iris van Herpen haar zeer innovatieve couture maakt, wordt de vraag gesteld hoe ze die zou moeten vertalen naar draagbare en dus verkoopbare kleding. De collectie die ze dinsdagmiddag toonde in Silencio, de stijlvolle nachtclub van David Lynch in Parijs, was niet haar eerste poging. Jaren geleden had ze al eens rokjes en jurkjes op de markt gebracht, die neigden naar fetisjkleding. De eerste volledige pret-a-portercollectie, die ze vorig seizoen liet zien in een showroom, had nog niet helemaal haar ‘stem’.

Het draait om Afrika en plissés
Dit keer was het raak, en niet alleen vanwege het technologische hoogstandje. Van Herpen liet in haar bijzondere, erotische presentatie onder meer een broekpak zien van een futuristisch ogende mix van zijde en nylon, tops van leer met driedimensionale, geometrische vormen erop die deden denken aan de decoratieve littekens die je bij sommige Afrikaanse stammen tegenkomt en – ook helemaal in de geest van het seizoen, dat vooral draait om Afrika en plissés – lange geplooide jurken van glanzend materiaal, een keer met een kenmerkende, uit vele reepjes opgebouwde korte jurk erover. De kleding werd ditmaal niet gedragen met experimentele, hoge schoenen maar met stoere, platte kistjes. Het geheel was erg van Herpen, en voor het eerst ook echt modieus.

Van Herpen is een behoorlijke status aan het krijgen in de modewereld. Topmodel Saskia de Brauw danste, Tilda Swinton keek, hand in hand met haar geliefde, toe. En nogal wat belangstellenden moesten het dit keer zonder uitnodiging doen.

Asymmetrische smokings en sexy ‘dansjurken’
Gedanst werd er ook bij Jean Paul Gaultier, die eveneens een nachtclub had afgehuurd, maar dan een van het meer pluche soort. ‘Saturday Night Fever!’ stond op de uitnodiging.

De show was opgezet als een danswedstrijd: voor ze de catwalk opkwamen, deden de modellen een dansje voor een jury. Sommigen, zoals Coco Rocha, die John Travolta nadeed in zijn rol in Grease, of de Belgische Hannelore Knuts die een tango danste, dansten geweldig, bij anderen bleef het bij een charmante poging. Het was vrolijk en vermakelijk, en de collectie was, met veel (mouwloze) leren jacks, asymmetrische smokings en sexy ‘dansjurken’, moderner dan die in tijden is geweest. Maar het geheel miste de urgentie van de show van Rick Owens, waar veertig volle, meeste zwarte vrouwen een stoere stepgeografie uitvoerden, of het verrassende van Van Herpen. Maar goed: er was een tijd dat niemand zo de toon in de mode aangaf als Gaultier. Het is bijna onmogelijk zo’n positie een hele carrière lang vol te houden.

Branquinho is terug na drie jaar
De Belgische Veronique Branquinho is na een pauze van drie jaar een jaar terug in Parijs. Eind jaren negentig brak ze door met intrigerende, mysterieuze, Victoriaans geïnspireerde vrouwenmode, maar in 2009 sloot ze haar huis vanwege teruglopende inkomsten. Wel bleef ze nog even tassen maken voor Delvaux, en voor Camper en onder haar eigen naam schoenen; Branquinho heeft een groot talent voor accessoires. De hooggehakte desert-boot waarmee Prada (en in navolging daarvan ontelbare goedkope merken) drie jaar geleden zo’n succes had, is eigenlijk haar vinding.

Lange colberts en baseballjacks in zachte pastels
Maar ze is terug, gesteund door Gibo, een Italiaanse fabrikant waarmee ook Viktor & Rolf in hun beginjaren samenwerkten. Voor voorjaar 2014 liet ze veelal transparante minijurkjes, blouses en shorts zien, gedragen met smalle, maar extra lange (mouwloze) colberts en baseballjacks in zachte pastels: een jonge, sexy, maar coole en frisse en heel eigen look. Net als bij een aantal andere shows droegen alle modellen pruikjes die in een boblijn waren geknipt. Het lange, steile haar dat de catwalks zo lang heeft gedomineerd is eindelijk aan het verdwijnen.

Voor de fans van het eerste uur, die waarschijnlijk nu niet meer zo bloot willen, waren er een paar chique combinaties van smalle tunieken en pantalons, en een een lange jurk met een verlengd jeansjack erover.

En oh ja, de schoenen: prettig lage slingbacks met een vierkante hak.

Fotografie: Peter Stigter (teampeterstigter.com)

Jean Paul Gaultier

Veronique Branquinho

Bekijk de shows

Jean Paul Gaultier:

Veronique Branquinho: