Nieuwe muziekdienst van Google weet wat uw smaak is

Na Spotify en iTunes heeft Google nu ook een dienst waarmee abonnees onbeperkt muziek kunnen luisteren.

Wie zijn cd-kast wil inruilen voor een vrijwel onbeperkte digitale muziekbibliotheek heeft over keuze niet te klagen. Er waren al de streamingdiensten Rdio, Deezer, Juke, Sony Music Unlimited, Ziggo Muziek en Spotify: onbeperkt muziek luisteren (‘all you can eat’) voor een vast abonnementsbedrag. Later dit jaar komt iTunes Radio naar Nederland en sinds gisteren heeft Google Play Music zich bij het lijstje gevoegd. Voor een introductieprijs van 7,99 euro per maand krijg je toegang tot een bibliotheek met miljoenen nummers.

Jarenlang was internet de grote vijand van de muziekindustrie, dat alle energie stak in kopieerbeveiliging en rechtszaken tegen illegale torrentsites. Maar de industrie leerde gaandeweg dat digital natives – mensen opgegroeid met internet – best willen betalen voor muziek, mits er een bruikbare service tegenover staat. Marktleider Spotify heeft zes miljoen betalende gebruikers (10 euro per maand). Streaming is een groeimarkt, in aantallen althans: Spotify maakt nog miljoenenverliezen. De Nederlandse muziekindustrie maakte in augustus bekend voor het eerst in twaalf jaar weer te groeien. Vooral door een scherpe stijging van streaminginkomsten: 15 miljoen euro in het eerste half jaar van 2013 op een omzet van 58 miljoen euro. Dat is een stijging van 131 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Google probeert nu van dit succes een graantje mee te pikken. In de Verenigde Staten en een groot deel van Europa was Google Play Music al langer beschikbaar. Nederland is een lastige markt, omdat hier downloaden van illegale sites meer gemeengoed is dan in bijvoorbeeld de VS.

iTunes Radio, de streamingdienst van Apple, werd deze maand in de VS gelanceerd en is goedkoper dan Spotify. Voor 25 euro per jaar creëert Apple een reclamevrij radiostation gebaseerd op je smaak. Zo hoopt Apple de winsten uit z’n iTunes Store verder te stuwen. Gebruikers komen in contact met muziek die ze nog niet kennen.

Wat Google Play Music onderscheidt van concurrenten zijn onder meer „de erg goede algoritmen”, zei Sami Valkonen, directeur muziek van Google, deze week in een telefoongesprek met journalisten. Hij bedoelt de zoekmachines die de luisteraar tips geven („Je hebt naar Dolly Parton geluisterd. Wil je Tina Turner proberen?”), ook in gebruik bij Google-site YouTube. Worden de data die Google verzamelt met de muziekdienst gekoppeld aan alles wat Google al over ons weet? Valkonen: „We willen zo relevant mogelijk zijn. Daarom gebruiken we wat we kunnen.”

    • Stijn Bronzwaer