Moeder en dochter in voortdurend gevecht over pillen, drank en liefde

Zo robuust als Liza Minnelli en haar moeder Judy Garland zingen Janke Dekker en Jelka van Houten niet. Janke Dekker komt echter wel dichtbij haar grote voorbeeld als het om theatrale dramatiek gaat. Jelka van Houten niet; zij heeft veel minder drama in haar timbre. En daarbij komt nog dat ze de hele avond in het meisjesjurkje van Dorothy rondloopt dat Garland op haar zeventiende in de fameuze film The Wizard of Oz droeg. Dat maakt het voor haar lastig de moederrol te spelen die haar hier is toebedeeld.

Maar toch zijn deze nadelen niet onoverkomelijk voor Garland & Minelli, de muziektheatervoorstelling over de beroemde moederen dochter, fantastische zangeressen en grootse actrices – maar ook verknipte diva’s, die tevens door Janke Dekker werd geproduceerd. Lars Boom schreef een intrigerend script waarin moeder Garland – als geestverschijning – en dochter Minelli in een voortdurend gevecht over pillen, drank en moederliefde verwikkeld raken.

Zijn script kent genoeg bitchy opmerkingen om af en toe ook geestig te zijn. Zoals in Minelli’s antwoord, als Garland moppert dat haar dochter niet alle huwelijken van haar moeder heeft bijgewoond: „Ik kom alleen nog op de oneven huwelijken”. Naast Dekker en Van Houten vertolkt Theo Nijland met superieure ironie en geloofwaardige bekommernis diverse mannen uit Garlands leven.

Rond die drie spelers, en een driekoppig combo, heeft regisseur Marcel Sijm een muzikaal mozaïek gemaakt, waarin songflarden en complete nummers in het Engels én in het Nederlands worden gezongen, zonder dat er stijlbreuken ontstaan. Alles vloeit overtuigend samen.

    • Henk van Gelder