Met een bus langs de werkgevers

Wel een diploma, geen werk Randstad wilde in vijf weken 10.000 jongeren aan een baan te helpen Hielp dat ook?

Illustratie Veronique de jong

Uitzend- en wervingsbureau Randstad heeft de afgelopen vijf weken met het project Jeugd op Zoek werkloze jongeren met een bus langs werkgevers in Nederland gereden, in de hoop de jongeren aan een baan te helpen. Het uitzendbureau had zich samen met Mirjam Sterk, ‘ambassadeur jeugdwerkloosheid’, tot doel gesteld in vijf weken 10.000 werkloze jongeren aan het werk te helpen. Morgen maakt het uitzendbureau bekend of dit gelukt is. Een week geleden stond de teller nog op 6.662 jongeren die werk hadden gevonden.

De actie was vooral bedoeld voor werkloze jongeren tussen 18 en 27 jaar met een lbo-, mbo- of hbo-diploma. De jongeren vonden met name werk als administratief medewerker, callcentermedewerker, logistiek medewerker, winkelassistent, productiemedewerker of in de horeca. Iets meer dan de helft vond werk voor 31 tot 40 uur per week.

De jeugdwerkloosheid liep tot en met juli iedere maand op, in die maand was de werkloosheid onder mensen jonger dan 25 jaar 17 procent volgens het CBS.

Dat het nu in korte tijd ‘ineens’ wél lukt om duizenden jongeren aan werk te helpen, komt volgens woordvoerder Suzan Bloemscheer onder andere doordat sommige bedrijven nog wel werk hadden, maar daarvoor geen vacatures naar buiten hadden gebracht. „We weten dat bedrijven in deze tijd huiverig zijn nieuwe mensen aan te nemen. Daarom zijn we juist met de jongeren langsgereden, zodat de bedrijven kennis met ze konden maken. De bereidheid bij bedrijven om jongeren tóch een eerste werkervaring te gunnen, was groot.”

De meeste jongeren hebben werk gevonden via een uitzend- of detacheringsconstructie, sommigen kregen een betaalde stageplek. Bloemscheer kan niet zeggen wat de gemiddelde duur van de dienstverbanden zal zijn. Sommige jongeren accepteerden werk onder hun niveau, onduidelijk is hoeveel dit deden. Bloemscheer: „Het is misschien niet de droombaan, maar iedere werkervaring is er één.”

In de bus kregen de jongeren sollicitatietips en -training. De belangrijkste les voor de jongeren is volgens Bloemscheer dat ze niet alleen online moeten solliciteren, maar ook ‘ouderwets’ moeten netwerken. „Ze zijn voornamelijk bezig op internet, en via social media. Wij zeggen: laat ook de mensen om je heen weten dat je zoekt.”

Vorige maand was de werkloosheid onder de totale beroepsbevolking voor het eerst weer eens gedaald, meldde het CBS. Deze daling was bijna volledig op het conto van jongeren te schrijven. De werkloosheid onder jongeren onder 25 jaar daalde namelijk van 17 procent in juli tot 15,9 procent in augustus. De seizoensgecorrigeerde werkloosheid onder jongeren was daarmee 137.0000. Het CBS betwijfelt of de daling iets te maken heeft met de actie van Randstad. „De afname komt waarschijnlijk door het uitzonderlijk goede weer in augustus. Daardoor waren er bijvoorbeeld meer banen in de horeca dan normaal”, aldus een woordvoerder. Het seizoenseffect was daarom in augustus sterker. „Aangezien onze seizoenscorrectie is gebaseerd op een langjarig gemiddeld seizoenspatroon is dit extra grote effect deze keer niet volledig uit het seizoensgecorrigeerde cijfer gefilterd.”