Commerciële media ‘verbijsterd’ over reclameplan publieke omroep

Met meer reclame kan de publieke omroep meer geld verdienen, zegt een advies. De commerciëlen zijn boos.

De commerciële televisiezenders, de dagbladen en de commerciële radiozenders in Nederland zijn „verbijsterd” over een rapport dat in opdracht van staatssecretaris Sander Dekker (Media, VVD) alternatieve inkomstenbronnen voor de publieke omroep in kaart brengt.

Boston Consulting Group (BCG), dat al eerder Dekker adviseerde over de omroepfusies, heeft uitgerekend dat de omroep tientallen miljoenen euro’s extra kan verdienen als er commerciëler wordt gewerkt. Dat wil zeggen: meer of langere spotjes uitzenden, programma’s onderbreken met reclame, en meer geld vragen aan distributeurs voor het doorgeven van programma’s. Voor sommige voorstellen moet wel de Mediawet worden aangepast. Van Dekker mag de publieke omroep op zoek naar alternatieve inkomstenen om de bezuiniging van 45 miljoen euro op de landelijke publieke omroep te compenseren.

„Het BCG-rapport mist realiteitszin”, stellen de brancheverenigingen van commerciële media. „De plannen stellen de publieke omroep in staat met zware subsidies dezelfde spelregels te volgen als de commerciële partijen zonder subsidie”, zegt Bert Habets van RTL, tevens voorzitter van de Vereniging Commerciële Omroepen (VCO). Volgens de klagers wordt de publieke omroep zo te commercieel, worden kijkers vergeten en smoren de plannen innovatie in de media.

De raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep heeft ook bedenkingen bij het BCG-rapport. De NPO hoopt dat Dekker de bezuiniging van 45 miljoen schrapt. Dinsdag demonstreert de omroep in Den Haag.