‘Protestspotjes NPO misleidend’

De VVD wil dat de NPO direct stopt met spotjes die de bezuinigingen hekelen.

Misleidend en suggestief. Zo noemt Tweede Kamerlid Matthijs Huizing, mediawoordvoerder van de VVD, de spotjes op Nederland 1, 2 en 3 tegen de bezuinigingen op de publieke omroep. Hij heeft staatssecretaris Sander Dekker (Media, VVD) gevraagd koepelorganisatie de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) te sommeren de spotjes van de zenders te halen. De wet voorziet echter niet in zo’n sommatie.

In de spots, die de NPO in eigen zendtijd en niet als STER-reclame uitzendt, wordt kijkers opgeroepen mee te demonstreren tegen de bezuinigingen op het Malieveld in Den Haag op 9 oktober, onder het motto ‘Onze programma’s bezuinig je niet 1-2-3 weg’.

Huizing zegt niet dat de NPO met de spots de wet overtreedt, maar hij noemt de spots wel „ongepast gebruik van de zendtijd”. Huizing: „Belastinggeld moet hier niet aan besteed worden. De publieke omroep heeft als taak het verzorgen van onafhankelijk pluriform media-aanbod. De publieke zenders zijn van ons allemaal, die moet je niet invullen met eigenbelang.”

Omroepverenigingen betalen de spots uit eigen middelen, reageert bestuursvoorzitter Henk Hagoort (NPO). „Huizings suggestie over misbruik van publiek geld is misplaatst.” Huizing is daar niet van onder de indruk. „Het zal best dat de NPO de spots uit eigen geld heeft betaald, maar zendtijd kost ook geld.”

Hagoort zegt dat Huizing „eerder het signaal serieus zou moeten nemen van de nu al meer dan 135.000 mensen die vinden dat 100 miljoen euro extra bezuinigen het einde van een publieke omroep voor iedereen in Nederland betekent.”

Huizing vindt dat Hagoort de omvang van de bezuinigingen verkeerd voorstelt. Het vorige kabinet kortte het mediabudget met 200 miljoen euro, maar dat ging vooral ten koste van de Wereldomroep en het Muziekcentrum voor de Omroep. De landelijke publieke omroep krijgt vanaf 2015 127 miljoen euro minder. Hilversum vangt dit op door te fuseren en te schuiven in het programmaschema.

Rutte-II schrapt vanaf 2017 nog eens 100 miljoen. Dat raakt vooral de regionale omroepen en de kleine religieuze omroepen. De programma’s van de landelijke publieke omroep worden voor 45 miljoen euro aangeslagen. Dat mag de omroep compenseren door meer geld te verdienen.

Een voorstel van Boston Consulting Group dat gisteren openbaar werd, stelt onder meer voor aan de staatssecretaris om meer reclame toe te laten op de publieke zenders. BCG noemt ook programma-onderbrekende spotjes. De NPO wil dat niet. Zo zou het onderscheid wegvallen tussen publieke en commerciële tv.