In reisbranche snuffelt iedereen nu aan Oad

Allerlei onderdelen van Oad zijn al overgenomen.

Personeel van Globe Reisburo’s verkeert nog in onzekerheid.

Ze kan nauwelijks een hap door haar keel krijgen. Al dagenlang heeft ze „een knoop in haar maag”, zegt een medewerker van Globe Reisburo in Enschede. Van de spanning, de stress. Houdt ze haar baan? Wordt Globe overgenomen?

Sinds het faillissement van het reisconcern Oad Groep uit Holten, vorige week woensdag, verkeren de 780 personeelsleden van de 150 Globe Reisburo’s, een van de onderdelen van de Oad Groep, in onzekerheid.

In een andere vestiging van Globe, in het centrum van Hengelo, zegt medewerker Sylvia Bolhuis gedag tegen een klant. „Maar ik neem nog geen echt afscheid”, zegt ze vastberaden. „Ik houd hoop.”

De medewerkers zijn overstelpt met blijken van medeleven van klanten. Zelfs met cadeaus. „Dat hebben we nodig, anders trek je dit niet”, zegt collega Anna Hansté. Ze werden totaal overdonderd door het faillissement.

Op last van de curatoren zijn ze nog aan het werk. Dat willen ze ook graag – zo kunnen ze het samen verwerken – maar het is niet helemaal vrijwillig. Als ze niet doorwerken, krijgen ze straks geen uitkering.

Het loon dat normaal gesproken vorige week woensdag, de dag van het faillissement, zou zijn overgemaakt, hebben ze niet ontvangen. Ze wachten nu op betaling van hun loon via uitkeringsinstantie UWV. Wanneer ze hun geld krijgen, weten ze niet.

Financieel redden ze zich voorlopig. Hansté en Bolhuis hebben partners met een baan. Ook de medewerker in Enschede, die anoniem wil blijven, maakt zich nog geen zorgen: „Maar als ik mijn baan verlies, is dat wel een behoorlijke aderlating”. Hansté heeft alvast de opvang voor haar drie kinderen opgezegd.

De klanten die zich deze maandag, vooral telefonisch, melden, willen weten of hun reis doorgaat. Of ze hebben vragen over betalingen of restitutie van al gestort geld. De reizen die via Globe zijn geboekt en die niet van Oad zijn, gaan gewoon door. Maar een nieuwe reis boeken kan niet meer.

Reisbureaus zijn niet achterhaald, vinden de medewerkers, ook al worden steeds meer reizen online verkocht. „Zelf boeken via internet is niet zaligmakend”, zegt de medewerker uit Enschede. Hansté: „Sommige mensen hebben geen idee waar ze naartoe willen, of zien door de bomen het bos niet meer”. Bolhuis: „Wij hebben die accommodaties zelf ook bezocht, zelf ook veel gereisd. Wij weten waar we het over hebben. Klanten waarderen onze hulp en het advies”.

Globe is naar eigen zeggen de grootste keten van reisbureaus in Nederland. In 2003 nam Globe zeventig winkels over van Rabobank en in 2005 veertig van Brooks/Van Staalduinen. Globe was goed voor ongeveer de helft van de omzet van Oad.

De medewerkers houden er rekening mee dat niet alle reisbureaus van Globe worden overgenomen – alleen de meest winstgevende. „Ons bureau draait goed, maar hoe goed moet je zijn om te mogen blijven”, vraagt Hansté zich af. Oad Groep was al bezig met sanering van de Globe Reisburo’s. Het afgelopen jaar werden ongeveer zeventig vestigingen gesloten.

Afgelopen weekeinde werd bekend dat het touringcarbedrijf van Oad wordt overgenomen door Frans Schuitemaker, tot vorige week directeur bij Oad Groep, en een investeringsmaatschappij. SRC Cultuurvakanties gaat terug naar oprichter Wibo Anema. Gisterochtend werd duidelijk dat de zakenreisbureaus van Oad Business Travel in handen komen van het bus- en taxibedrijf Munckhof uit het Limburgse Horst.

„En wordt het vandaag onze dag”, vragen ze zich bij Globe af.