De Talens webshop, een typische kielzogparasiet

Deze rubriek belicht elke dinsdag kwesties uit het bedrijfsleven waarover de rechter zich onlangs uitsprak. Vandaag: andermans merknamen.

Stel, je hele handel bestaat uit één product, terwijl je niet de officiële dealer bent. Mag je die productnaam dan ook voeren als bedrijfsnaam? Op de gevel, het briefpapier, het bedrijfslogo en op internet? Eerder deed ‘Porschespecialist Van den Berg’ dat, overigens al sinds midden jaren ’90. En onlangs ‘de Talensshop’, een initiatief van een lijstenmaker, die onder het mom van ‘onafhankelijk dealer’ verf- en tekenmaterialen van dit merk op internet aanbood. Ook Talens was niet gecharmeerd van dit gebruik van zijn merknaam en spande een procedure aan.

Porsche kreeg in januari in hoger beroep gelijk en Talens, ook in hoger beroep, eind augustus. Garagehouder Van den Berg kreeg te horen dat hij de indruk van een bijzondere commerciële band met Porsche wekte. Hij zou voor officiële dealer aangezien kunnen worden. Daarbij woog de rechter mee dat in het logo de contouren van een Porsche en de huiskleuren van het merk waren gebruikt.

De lijstenmaker gebruikte sinds 2011 het merklogo en de merknaam Talens. Op het web noemde hij zijn winkel talensshop.nl. De rechtbank had vorig jaar geen bezwaren. Dit was „bona fide refererend merkgebruik”. De lijstenwinkel claimde niet ‘officieel’ dealer te zijn, waardoor er geen verwarring zou optreden. Het hof redeneert de andere kant uit. Juist het gebruik van het woord dealer (zij het ‘onafhankelijk’ dealer) suggereert dat er wel een band is met Talens. Ook uit marktonderzoek, verricht door Talens, blijkt dat het publiek denkt met de fabrikant te maken te hebben.

Een typische kielzogparasiet dus: meeliften op andermans merknaam. De winkelier moet de domeinnamen inleveren en Talens een halve ton proceskosten vergoeden.

    • Folkert Jensma