Vandaag start De Correspondent - vier vragen over het nieuwe initiatief

Het “advertentievrije, journalistieke medium” De Correspondent gaat vandaag officieel van start. De betaalde website werd in maart dit jaar aangekondigd door journalist en filosoof Rob Wijnberg, voormalig hoofdredacteur van nrc.next. We beantwoorden vier vragen over het nieuwe initiatief.

Artwork De Correspondent door Momkai

Het “advertentievrije, journalistieke medium” De Correspondent gaat vandaag officieel van start.

Twitter avatar decorrespondent De Correspondent Het is een spannende dag, want in de loop van de middag komen we online. We houden je op de hoogte!

De betaalde website werd in maart dit jaar aangekondigd door journalist en filosoof Rob Wijnberg, voormalig hoofdredacteur van nrc.next. We beantwoorden vier vragen over het nieuwe initiatief.

1. Wat gaat er vandaag precies gebeuren?

Wijnberg verwacht dat www.decorrespondent.nl om 18.00 uur vandaag online gaat. Uitgever Ernst-Jan Pfauth (ook voormalig nrc.next-redacteur) hield vrijdag nog een slag om de arm: “Noem maar geen tijd, je weet hoe het gaat met dit soort techniek.”

Update 14.00 uur: De Correspondent en de eerste artikelen zijn nu al online.

De Correspondent moet bewijzen dat de site “het dagelijkse medicijn tegen de waan van de dag” is, zoals de website het zelf graag noemt. Dat het initiatief werkelijk een moderne vorm van journalistiek is, financieel én inhoudelijk gesteund door lezers en de inmiddels ruim 20.000 donaties waard is. De verwachtingen zijn hooggespannen sinds De Correspondent na lancering ineens zelf tot waan van de dag werd gebombardeerd, nadat in De Wereld Draait Door de plannen bekend werden gemaakt:

Na ruim een week werd de benodigde 60 euro lidmaatschapsgeld van 15.000 leden opgehaald.

2. Wat krijgen lezers te zien?

De Correspondent plaatst elke ochtend om half zeven vijf artikelen van verschillende lengte van de verschillende correspondenten met ieder hun eigen specialiteit (zeven redacteuren en twaalf freelancers, onder wie Femke Halsema en Arnon Grunberg). Alleen leden van De Correspondent – die 60 euro hebben betaald – zien alle stukken. Stukken over thema’s zoals technologie, de lobby in Brussel, eigen reportages uit het Midden-Oosten en een serie over welke bedrijven Nederlandse burgers online volgen.

Niet-leden krijgen een wervingsvideo te zien op de voorpagina van de site plus één voorbeeldverhaal. Leden kunnen wel artikelen delen met niet-leden, maar die zien dan slechts het stuk en niet alle interactieve mogelijkheden eromheen (filmpjes, archiefmateriaal, enzovoorts).

De vijf artikelen zijn op de voorpagina van de site te zien. Daarnaast heeft elke afzonderlijke correspondent een eigen ‘tuin’. Op deze persoonlijke pagina beschrijft de redacteur waaraan hij op dat moment werkt. De Correspondent hoopt op deze manier dat lezers zien waarmee een redacteur bezig is en dat zij hun kennis willen delen.

3. Hoeveel geld heeft De Correspondent opgehaald?

De site heeft ruim 20.000 leden, die ieder 60 euro per jaar betalen, waarvan overigens ruim 12 euro opgaat aan btw. Donateurs gaven nog eens 172.000 euro. Dat brengt het budget van De Correspondent op ongeveer 1,3 miljoen euro. Daarnaast werkt de site zonder advertenties en met een winstplafond: de aandeelhouders – Wijnberg, Pfauth, De Groene en ontwerpbureau Momkai – krijgen maximaal 5 procent van de winst uitgekeerd. De site zegt daarnaast open te staan voor subsidie van stichtingen die de innovatie van de journalistiek willen steunen.

4. Hoe bijzonder is een initiatief als De Correspondent?

De Correspondent slaagde er als eerste in om via crowdfunding, een publieke inzamelingsactie, zo’n groot bedrag op te halen voor een journalistiek initiatief. Crowdfunding is normaal gesproken vooral succesvol bij productlanceringen (spelcomputers, digitale horloges) en kunst: films en boeken. Voor journalistiek blijkt het doorgaans een stuk moeilijker om geld in te zamelen. Amerikaanse journalistieke nieuwssites als Matter en DecodeDC haalden ook geld op via crowdfunding, al kwam dat niet in de buurt van de bedragen die De Correspondent binnenhaalde.

Een betaald digitaal nieuwsmedium is echter niet nieuw in Nederland. De Nieuwe Pers, de digitale doorstart van De Pers, werd in februari gelanceerd maar is vooralsnog geen succes. Het aantal abonnees (3.500) valt tegen. De Nieuwe Pers is sinds deze maand samengevoegd met The Post Online, het andere nieuwe digitale journalistieke medium. De Nieuwe Pers is sinds deze week omgedoopt tot TPO Magazine.