Gratis kijken naar vrije trap van Rafael van der Vaart

Liefhebbers van Duits voetbal hebben geluk: dankzij een overeenkomst tussen de Bundesliga en YouTube zijn de hoogtepunten gratis te zien.

Van l naar r: Karim Abdul-Jabbar Guédé, Mats Hummels, Klaas-Jan Huntelaar

Honderd uur aan nieuwe video’s per minuut. Zo sterk groeit YouTube. Elke minuut zetten ouders er filmpjes op van hun kinderen. Baasjes uploaden opnames van hun honden en katten. Maar het zijn niet uitsluitend video’s van amateurs. YouTube heeft de afgelopen jaren ook veel overeenkomsten gesloten met professionele aanbieders. Daaronder bevinden zich steeds meer sportbonden en wedstrijdorganisatoren. Van honkbal en cricket tot tennis en voetbal.

Vorige week sloten YouTube en de Bundesliga een overeenkomst. De hoogste Duitse voetbalcompetitie opende een officieel kanaal op YouTube. Daarmee brengt de Bundesliga de acties van Arjen Robben, de vrije trappen van Rafael van der Vaart en de goals van Klaas-Jan Huntelaar dichterbij Nederlandse voetballiefhebbers. Tot nu toe moesten fans van Duits voetbal een extra, digitaal tv-abonnement nemen op Eurosport 2 of Sport1 om Bayern München, HSV of Schalke’04 te kunnen zien.

Op youtube.com/bundesliga komen niet alleen korte samenvattingen van wedstrijden, maar ook nieuwsflitsen en historische fragmenten. „YouTube is de bestemming voor goals en hoogtepunten en deze overeenkomst voegt een nieuwe topcompetitie toe aan YouTube’s voetbalaanbod”, aldus Stephen Nuttal, directeur sport Europa, in een persverklaring. Een woordvoerder zegt dat YouTube en de Bundesliga geen financiële details bekendmaken over hun overeenkomst.

De Bundesliga heeft in het verleden altijd overeenkomsten zoals deze afgewezen. Die zouden nadelig zijn voor de verkoop van de uitzendrechten. Vorig jaar verkocht de Bundesliga de rechten nog voor 2,5 miljard euro (voor vier jaar) aan Sky Deutschland, ARD en Bild. Om die partijen nu niet tegen de haren in te strijken is het YouTube-kanaal alleen buiten Duitsland te bekijken.

YouTube en sportcompetities hadden lange tijd een moeizame relatie. In 2007 dreigden de Engelse Premier League en andere rechthebbenden YouTube bijvoorbeeld nog met rechtszaken als de videodienst van Google niet iets zou doen tegen het grote illegale aanbod op de site. Inmiddels hebben veel sportbonden en wedstrijdorganisatoren de enorme populariteit van YouTube ontdekt om wereldwijd sportfans te bereiken.

YouTube wordt elke maand bezocht door meer dan één miljard unieke gebruikers. Zij kijken maandelijks meer dan zes miljard uur video. De site meldt trots dat men meer Amerikanen tussen 18 en 34 jaar bereikt dan welke tv-zender dan ook. YouTube verdient aan reclame, inkomsten worden gedeeld met rechthebbenden.

Om kijkers langer vast te houden – en zo meer advertentie-inkomsten te genereren – investeert YouTube in beeld van hogere kwaliteit dan de gemiddelde homevideo. Het bedrijf stelde 100 miljoen dollar beschikbaar aan professionele filmmakers om kanalen op YouTube te beginnen. Daarnaast sluit het bedrijf overeenkomsten op het gebied van sport. Niet alleen voor korte filmpjes, maar ook voor live registraties van wedstrijden.

In Nederland zijn de hoogtepunten van ere- en eerste divisie beschikbaar. Dat geldt ook voor de competities in Frankrijk, Argentinië, Japan, Zuid-Korea, Rusland, VS. Topclubs in Spanje, Italië en Engeland hebben eigen kanalen. Alleen de Premier League doet niet mee. De Engelse competitie verkocht de internetrechten voor 20 miljoen pond (voor drie jaar) aan News International. Het Britse bedrijf van Rupert Murdoch wil voetbalfragmenten op internet en mobiele telefoons gebruiken om webabonnementen op dagblad The Sun te verkopen.