SP blij, maar oppositie overwegend kritisch over Fyra-alternatief

Directeur van de NS Merel van Vroonhoven (rechts) en staatssecretaris Wilma Mansveld tijdens de persconferentie vanmiddag in Nieuwspoort. Foto ANP/ Phil Nijhuis

Er zitten goede onderdelen bij, maar de oppositie is toch overwegend kritisch op het vandaag gepresenteerde alternatieve plan voor de Fyra. De SP heeft zich wel heel positief uitgelaten.

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven zegt tegenover Novum dat ze vindt dat ook andere vervoerders een mogelijkheid moeten krijgen om een internationale treinverbinding op te zetten. De plannen die vandaag officieel naar buiten zijn gekomen, verschillen volgens haar behoorlijk van de oorspronkelijke afspraken met de NS.

‘Toetsen aan voorstellen concurrenten’

De huidige plannen kunnen best goed zijn, maar die zouden getoetst moeten worden aan voorstellen van concurrenten. Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld zei vandaag tijdens haar persconferentie dat een nieuwe aanbesteding minimaal twee jaar had geduurd. Bovendien zou die meer kosten dan de huidige plannen. En daar is de reiziger volgens haar “niet mee gediend”.

“Terug bij af”, zo betitelt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe de plannen op Twitter:

Twitter avatar Sanderderouwe Sander de Rouwe Met de terugkeer van de Beneluxtrein en fors minder Hogesnelheidstreinen zijn we dus bijna terug bij af, maar een paar miljard euro verder.
Twitter avatar Sanderderouwe Sander de Rouwe De HSL moet doen waarvoor hij is aangelegd: Nederland snel verbinden met de wereld en geld opbrengen. Andere partijen moeten kans krijgen.

Van Veldhoven staat dus niet in haar eentje: ook het CDA wil dat andere partijen een kans krijgen. Van Veldhoven kondigt aan dat zij met het CDA een hoorzitting gaat organiseren. Daar krijgen ook reizigersorganisaties en vervoerders de kans hun verhaal te doen. Reizigersorganisaties Rover en TreinTramBus reageerden overigens overwegend positief op de vandaag gepresenteerde plannen.

‘Hinkelen in peperduur olympisch stadion’

GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren vindt het jammer dat er voor miljarden een snel spoor is aangelegd dat nu deels onbenut blijft. “Het voelt alsof je alleen mag hinkelen en steppen in een peperduur olympisch stadion,” zegt ze tegen Novum. Op Twitter noemt ze het plan echter wel het “hoogst haalbare” op het moment:

Twitter avatar GroenLiesbeth Liesbeth v Tongeren Huidig alternatief voor #Fyra waarschijnlijk hoogst haalbare. Er zijn weer verbindingen en die worden wat uitgebreid. Londen in 2017 bijv.

De SP lijkt als enige echt positief. Die partij voerde jaren strijd de Beneluxtrein te behouden. Wijsheid komt met de jaren, schrijft Kamerlid Farshad Bashir op Twitter:

Twitter avatar FarshadBashir Farshad Bashir Reactie SP op Fyra-alternatief: HSL-wijsheid komt met de jaren: http://t.co/k2uaCjZnbX via @spnl

En op de website van de partij:

“De reiziger is hiermee het meest gebaat. Er komen meer snelle treinen van Thalys en Eurostar, de Beneluxtrein komt terug en gaat 16 keer per dag zonder toeslag- en reserveringsplicht reizen. De reiziger uit Den Haag, Breda en Eindhoven wordt voldoende bediend en er is keuzevrijheid tussen snelle treinen en conventionele treinen.”

Bashir zegt niets te zien in het idee dat een buitenlandse partner het beter of sneller zou kunnen dan de NS:

“CDA en D66 willen het liefst een buitenlandse vervoerder over de HSL. Ook als dat weer duurder uitvalt. Voor CDA en D66 staat niet de reiziger centraal, maar de ideologische wens van de zogenaamde concurrentie.”

‘Sterke NS belangrijk’

Er was sprake van aarzeling om buitenlandse vervoerders binnen te halen, schreef verkeersredacteur Oscar Vermeer vandaag in een analyse in nrc.next:

“Er is aarzeling om buitenlandse vervoerders als Deutsche Bahn, Virgin of Arriva binnen te halen, omdat de inkomsten dan rechtstreeks naar het buitenland stromen. Andersom mag de NS nu nog geen treinen in bijvoorbeeld Frankrijk laten rijden om zo extra inkomsten te krijgen. Op die manier wordt de positie van de NS dus verzwakt.

Een sterke NS is belangrijk met de naderende liberalisering van het Europese personenvervoer, waarover binnen de EU wordt gesproken. Landen worden dan verplicht spoorconcessies openbaar aan te besteden. De politieke kleur van de staatssecretaris speelt ook mee. De PvdA heeft altijd weinig in marktwerking op het spoor gezien.”

Tegelijkertijd zijn diezelfde vervoerders wel heel ervaren:

“Regionale vervoerders klinkt alsof het kleine partijen zijn, maar dat is niet zo. Zo is Arriva onderdeel van Deutsche Bahn, maakt Veolia deel uit van een groot Frans vervoerbedrijf, en is Virgin een Brits imperium dat actief is in meer dan vijftig landen. Het zijn stuk voor stuk grote bedrijven met geld en ervaring op het spoor.”