Beneluxtrein keert terug, meer treinen naar Brussel

Een Fyra op het station van Maarssen. De NS lieten de problematische V250-toestellen rijden tussen Watergraafsmeer en Maarssen om roest te voorkomen. Foto ANP/ Evert-Jan Elzinga

Het kabinet heeft ingestemd met een alternatief voorstel voor de Fyra. In de plannen voor het gebruik van de hogesnelheidslijn gaan er onder andere meer treinen tussen Nederland en België rijden en gaan de NS en de NMBS, de Belgische spoorwegen, vanaf volgend jaar zestien keer met de Beneluxtrein rijden.

Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld noemde het voorstel op een persconferentie vanmiddag “een acceptabel alternatief”. In de plannen hebben reizigers meer keuze tussen treinen en tarieven en zijn er meer bestemmingen bij gekomen. Er gaan over de lijn zowel hogesnelheidstreinen, intercity’s en stoptreinen halen.

De persconferentie van Mansveld:

Beneluxtrein vanaf oktober tien keer per dag

De Beneluxtrein wordt nu al gebruikt ter tijdelijke vervanging van de Fyra. De Beneluxtrein gaat vanaf 7 oktober tien keer per dag rijden tussen Den Haag en Brussel. Vanaf volgend jaar gaat de trein zestien keer per dag rijden tussen Amsterdam en de Belgische hoofdstad, meldt Novum.

NS-directeur Merel van Vroonhoven tijdens de persconferentie vanmiddag:

“Dit lost een wens in van onze reizigers. Dit is een duidelijke les. De reiziger wil een keuze tussen een hogesnelheidstrein en een intercity.”

De persconferentie van Van Vroonhoven:

Ook naar Londen en Lille met Eurostar en Thalys

Er gaat vanaf 2016 veertien keer per dag een Thalys gaat rijden en twee keer per dag een Eurostar. Vanaf december van dit jaar rijdt er al twaalf keer een Thalys. Met de Thalys kunnen reizigers straks ook naar Lille en met de Eurostar naar Brussel en door naar Londen.

In de toekomst krijgen Eindhoven en Tilburg krijgen een snelle intercityverbinding, deels over de hogesnelheidslijn, met Den Haag.

De NS plaatste op Twitter zelf een infographic waarin staat hoe het per 2016 zal gaan:

Twitter avatar NS_online NS online NS en NMBS presenteren plan spoorverbinding Nederland – België http://t.co/l5eQIPTXen

Het alternatieve plan leidt tot vermogensverlies van de NS en een verlies aan dividendinkomsten in de Rijksbegroting. Dit laatste bedrag komt voor rekening van het ministerie.

FNV Spoor tevreden

Vakbond FNV Spoor zegt in een reactie tevreden te zijn met de goedkeuring voor het plan. Dit betekent “meer stabiliteit voor de Nederlandse Spoorwegen en zijn werknemers.” Het is de best haalbare oplossing voor Nederland en de reizigers, stelt de bond.

Bestuurder Roel Berghuis spreekt van een juiste keuze:

“Een andere keuze van het kabinet zou zeer schadelijk geweest zijn voor de Nederlandse Spoorwegen en zijn 30.000 werknemers. Deze plannen geven, na het Fyra-debacle, weer continuïteit van de Nederlandse Spoorwegen en levert bovendien honderd extra banen op.”

Reizigersorganisaties ‘verheugd’ over plan

Reizigersorganisaties Rover en TreinTramBus (TTB) zeggen verheugd te zijn over het alternatieve plan voor de Fyra. Wel vinden beide het jammer dat het herstel van een uurdienst tussen Amsterdam en Brussel lang duurt.

Positief zijn ze over het besluit meer snelle treinen tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam alsook tussen Den Haag, Rotterdam en Eindhoven te laten rijden:

“De hogesnelheidslijn wordt daardoor een integraal onderdeel van het hoofdrailnet. (..) Daar hebben heel veel reizigers baat bij.

Ook de toevoeging van Lille en Londen als bestemming stemt de organisaties positief. Het voorstel van een stoptrein die eenmaal per uur tussen Antwerpen en Roosendaal gaat rijden met tien tussenstops is “beneden de maat”.

NS kreeg zomer tijd voor alternatief

De NS kreeg een zomer de tijd met een alternatief te komen voor de Fyra. Voor 1 oktober moest Mansveld de Tweede Kamer laten weten of dat is gelukt. Zo niet, dan kregen concurrerende vervoerders de kans de hogesnelheidslijn te exploiteren.

Problemen met V250-treinstellen stapelen zich op

Al in de eerste weken na de start eind juli vorig jaar kreeg de V250 van de Italiaanse maker AnsaldoBreda geregeld te maken met storingen. Ook nadat de Fyra startte met het rijden tussen Amsterdam en Brussel volgden er problemen, uitvallende treinen, uren vertraging.

Op 17 januari van dit jaar haalt de NS de V250 uit de dienstregeling, nadat er drie treinen zijn beschadigd door ijsbrokken. De oude, langzamere treinstellen, ook Fyra genoemd door de NS, blijven wel rijden. Een dag later krijgt de V250 een rijverbod in België.

Op 31 mei dit jaar zeggen de Belgische Spoorwegen het contract met AnsaldoBreda op, drie dagen later volgt ook de NS. Er verschijnt een ontluisterend rapport, waarin staat hoeveel er mis was met de V250–treinstellen. De topman van AnsaldoBreda ontkent dat er iets mis is met de flitstreinen en beschuldigt de NS van “onkunde”.