Mozart Orchestra in vorm in Beethovens 4de

Voor het Beethovenprogramma van het Orchestra Mozart woensdag in het Concertgebouw werd in Bernard Haitink een exceptionele vervanger gevonden voor dirigent Claudio Abbado, die om medische redenen afzegde. Ook Haitinks optredens in het Concertgebouw zijn niet langer vanzelfsprekend: dit seizoen ontbreekt Haitink bij het Koninklijk Concertgebouworkest, schijnbaar door onverenigbare agenda’s. Maar zelfs Haitink garandeert geen overtuigende invalbeurt. Beethovens Tweede pianoconcert kreeg van het mozartiaans uitgedunde orkest een bedaagde uitvoering, waar Abbado wellicht gracieuzer te werk was gegaan. Dan pianiste Maria João Pires: minder intens spel dan Martha Argerich (ook afgezegd), maar des te dromeriger zonder richting te verliezen. Het Adagio werd een tovertuin vol gefluisterde geheimen.

Het Orchestra Mozart, deels samengesteld uit Europese toporkesten, was ondanks wankele momenten beter in vorm in Beethovens Vierde symfonie. Enerverend tijdens cruciale kookpunten, vaak gelaagd in tegendraadse ritmiek. Vals samenspel van houtblazers werd in de toegift, de Ouverture Egmont, gecompenseerd door strakke strijkers. Dat Haitink bruisende en wendbare Beethovens neerzet, bleek nog beter uit zijn cyclus vorig jaar met het Chamber Orchestra of Europe. In november keert hij met dat orkest terug voor een Brahmsproject.