Lentemode in Parijs fleurig en fantasievol

Klaprozen bij Van Noten, glim en decoratie bij Rochas, bloemenprints bij Demeulenmeester: Parijs is in feesttooi.

Flaphoed en print: Ann DemeulemeesterFoto Peter Stigter

Veel ontwerpers zetten voor voorjaar 2014 in op opvallende, decoratieve vrouwenmode. Maar weinig wisten dat op zo’n losse, vanzelfsprekende manier te brengen als Dries Van Noten woensdag in Parijs. Van Notens collectie is zeer veelzijdig. Er zaten etnische borduursels en sieraden in, heel veel plissés en ruches, goudkleurige stof en leer, dikke ecru katoen, een sterrenprint en antieke bloemdessins die de ontwerper was tegenkomen in de archieven van het Parijse Musée des arts décoratifs, waar komend voorjaar zijn eerste overzichtstentoonstelling zal plaatsvinden. In zijn show, met een solo-optreden van Radiohead-bassist Colin Greenwood, bracht hij al die elementen bijeen tot een samenhangende, feestelijke collectie.

Elke outfit – van een witte katoenen mouwloze jurk met twee goudkleurige geplisseerde volants aan de zijkanten tot een romantische tea-dress met een klaprozendessin tot een gelaagde, geheel geplisseerde crèmekleurige plissérok met een enorme gouden rozet erop – sprak tot de verbeelding. En in elke outfit was een prettige mix van opgetut en nonchalant te vinden.

De collectie was verre van retro, maar ademde wel de sfeer van de vrije jaren zeventig: de zigeunerinnenlook van Yves Saint Laurents muze Loulou de la Falaise, de uitzinnige, decadente mode van de Nederlandse Fong Leng. Het was één groot pleidooi voor een fantasievolle en eigenzinnige stijl.

Glim en decoratie ook bij Rochas, waar Marco Zanini zijn laatste collectie liet zien. De Zweeds-Italiaanse ontwerper krijgt de creatieve leiding over Schiaparelli. Bij Rochas eindigde hij met een collectie die uitsluitend bestond uit pastelkleurige feestjurken, de een nog opzichtiger dan de andere – elke stof die was gebruikt had een glanslaagje, een metaaldraad, een steentje of een ander glimeffect gekregen. De jurken waren klassiek van vorm, met een smal lijfje en een wijde rok, maar vielen enkellang en meestal net een beetje wijd, een grappig verkleedkisteffect.

Ann Demeulemeester begon haar show donderdag met het soort romantisch-sobere zwarte outfit waar ze bekend om staat, aangevuld met een enorme, transparante hoed, maar al snel werd duidelijk dat ook haar collectie een zonnige kant opging. Demeulemeester had een gebloemde flockprint centraal gesteld, het dikke, fluwelige dessin dat je vaak ziet op behang. Het kwam terug op jasjes, jurken, (transparante) blouses en zelfs panty’s. Meestal waren de bloemen zwart, maar soms helder rood, zoals bij een lange jurk die van voren openviel. Zelden was mode van Demeulemeester zo ongegeneerd uitbundig.