Donald Duck en Margriet hebben een nieuwe baas

De van Reed Elsevier afkomstige Peter de Mönnink moet mediaconcern Sanoma uit het dal halen.

In de 50-jarige Peter de Mönnink hoopt het kwakkelende Finse mediabedrijf Sanoma een redder te hebben gevonden. Het bedrijf achter onder meer SBS, Donald Duck, Libelle en nu.nl kondigde onlangs nog een reorganisatie aan. Aan De Mönnink de taak om het grootste mediaconcern van het land weer op de rails te krijgen. De Mönnink begint op 1 januari 2014 en volgt Dick Molman op die eerder dit jaar al zei dat zijn functie „nieuw bloed” nodig had.

De Mönnink is afkomstig van buiten. Sinds 1988 werkte hij bij Reed Elsevier waar hij ook wel ‘Peter de Money’ genoemd werd. Hij begon er onderaan en werkte zich snel op: van abonnementenwerver naar topman. Bestuurslid Derk Haank zag het mede vanwege zijn tomeloze energie in hem zitten. De Mönnink maakte van zakenblad FEM een weekblad. Hij was verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het digitale portfolio van Reed Business en werkte in Londen als directeur strategie bij de zakelijke-bladenmarkt van de uitgever. Nu is hij de baas van Reed Business Nederland en International.

„De juiste man om Sanoma naar de volgende fase te leiden”, zo jubelde de Finse bestuursvoorzitter Harri-Pekka Kaukonen in een persbericht over zijn keuze. Sanoma heeft last van „structurele veranderingen in mediaconsumptie die samenvallen met sterke economische tegenwind”, aldus Kaukonen. Hij doelt daarmee onder andere op de slechte advertentiemarkt en lagere inkomsten bij SBS waarop Sanoma fors afschreef. Sanoma gaat reorganiseren.

De Mönnink heeft het voorkomen van een snelle jongen en klinkt ook zo. Toen hij afgelopen zomer op het Mediafacts Uitgeverscongres werd gevraagd naar tips voor uitgevers was zijn eerste: „Deal with reality”. De crisis noemt hij de „global financial crisis”. En vanochtend was zijn tevreden reactie op zijn nieuwe baan : „De benchmark voor media in Nederland.”

Bij het uitgeverscongres liet hij doorschemeren dat uitgevers moeten snijden in hun personeelsbestand om te overleven. De hoogtijdagen van voor de crisis komen niet terug. Innovatie heeft hij hoog zitten. „Het wordt bijvoorbeeld heel interessant om te zien wat uitgevers met technologie zoals Google Glasses gaan doen.”